72 Harley Davidson och en BMW!

Göran Essle, vilken jag kallade "President" i en tidningsartikel bjöd in mig till Höstouring med HDCS.
Det var något jag satte högt upp på prioriteringslistan.
Jag frågade om jag skulle behöva låna en Harley. Det var inte nödvändigt enligt Göran som är DO i HDCS.
Inbjuden av DO eller en President, för mig kvittar det. Kände mig varmt välkommen, trots BMW:n

Jag placerad mig i fotoläge på Gamla Södertäljevägen.
Många var det som kom. Ca 70, skinande blanka Harleys.

Av olika modell, men alla lika "välansade."
   
Gjorde ett snabbt överslag då alla passerat.
Motorcyklar för nästan 12 miljoner.

En måste jag "smörja" lite extra för, min kassör, Bellman med sin Britt.
  
Ljudet är verkligen som "ljuv musik."
  
Målet var Skottvångs Gruva, ett av min favoritställen i Sörmland.

Klubbkänslan går inte att ta miste på.
   
Med så många hojar blir det lätt köbildning. Jag hade förmånen att stå och "sniffa" på ljudet.
Diskret som jag alltid ställde jag mig utanför. En av arrangörerna kom dock och hämtade in både mig och hojen.
Inte en enda gång kände jag mig som en katt bland hermeliner. Det var bara glada miner.

Här vankas det kolbullar. Tur att vi inte skulle ner i gruvan och jobba. Maten tog nämligen slut.
  
Mingel och många glad skratt blev.
Även lite "lobbing" för Custom Basic

Kolbullarna räckte inte till. Någon hade beställt en äggmacka!
Ilsket synar Bellman "äggmackan" och sedan kommer det:
"Ägg skall stekas, eller nära nog, friteras på svag värme, badande i olja och får absolut inte bli frasigt och skulle salt och peppar inte räcka till så kan man toppa med kaviar för att tillfredställa saltbehovet och det skall ätas varmt på limpmacka bara i undantagsfall kallt"
Efter denna utläggning om ägg ANDADES Bellman igen.
I nästa andetag kom han in på Kräftstjärtar och Torrt Moussernade vin. Där var dock syftet "andra lustar" än mättnad som låg på fatet.
Vad jag förstår så är det mest BRITTisk mat som gäller för den gode Carl-Michael.
   
Otroligt mycket vackert var det, att både titta på och fotografera. Var skall man börja och när skall man sluta?

Vill inte utse någon speciell, men detta hjul impade på mig.
  
Snygga och ofta genomtänkta lösningar.

Efter Skottvång tog vi en sväng på "småvägar," över Mörkö för en avslutningsfika på Rosenhill

Tre fullvuxna HD och en BMW.
Sällskapet, Bellman, Mattias och Åke visade verkligen att det går att "ligga" på  med enHD.
Rakorna var det inte någon större fart på.  Däremot höll man samma fart, kontrollerat i kurvorna.

Bellman sammanfattade så här: DET ÄR VÄL INGET SVÅRT ATT ÅKA RAKT FRAM, det gäller att behålla farten på ett rytmiskt sätt genom kurvorna. Han sade något åt det hållet iaf.

TACK HDCS!

BILDER!

Någon frågade idag om bilderna på bloggen.
Att ladda ner för privat bruk är helt  OK.

Det är bara klicka på småbilderna så blir det lite roligare format.


Allt är inte guld som glimmar............


Men det här är snudd på gränsfall.

Nej det blev ingen Kawasaki idag heller.
Förmodligen inte alls.
Väntar på XR1200 med ABS. Hasse på Sveavägen lovar att leverera med Röd Rosett.

Det här blev det istället. Jo det är sant, tände på modellen jag såg på Tuvängen.
Äpple på flaket och hjälm på styret.
Levereras imorgon, besiktigad och klar.

Detta lilla "guldägg" fyller ett år imorgon.
Grattis Carmen!

Vad tiden går!
Inte känner jag mig som GammelMorfar heller...................

Den här modellen blev det.
Lite Custom Stuk, sissybar och framflyttade fotpinnar

MorMor, min dotter ville dock att hon skall bära hjälm.
Finns dock inte till Ettåringar.
Får bli en Djurgårdsmössa med frigolitinlägg.





Årets sista B&K på Tuvängen, men bara nästan



Första grupp ute.


Snacka om "poppis" tillställning!
Så här såg det ut kl 0915. Enligt uppgift var allt uppbokat i förväg.
  
Instruktörerna var som vanligt laddade till tusen.
En ofta, i stickad mössa, vill aldrig vara med på bild men lyckas alltid komma med.
   
Jag har iaf. lärt mig att "juniorerna" vänder ryggen till före 10-fikat.
Men inte Stene han är alltid lika glad.

Gunsan, "Tävlingsledaren" kommer förmodligen strypa mig för denna bild.
Kan dock avslöja att hon var piggare i verkligheten än på bild.
   
Kursdeltagarna lyssnar intresserat. Instruktörerna "lägger upp" det hela lite olika, men jag imponeras hur man varje gång förmedlar ett och samma "budskap."

Fästa blicken är viktigt! Inte titta på faran, då hamnar man där. I trädet!
   
Kul är det Och lärorikt!
  
Genomgångar och mellansnacket vill man bara inte missa.

Nu är kl. 10. "Juniorerna" har vänt sig.
  
Hela tiden händer det något.

Pelle är redan kändis på Tuvängen.
Han fick specialundervisa, en annan kändis, på engelska. Jag är helt övertygad att det inte är en "Look a Like."
Det är Glenn Close eller möjligtvis hennes dotter.
Pelle tog dock efternamnet på allvar, för det blev "close."
  
Bra språkkunskaper, jag tjuvlyssnade!

Missade att fota den klassiska hundbilden!
Chippen och jag kom dock överens om att en "Sann Hundägare" fick duga.


Tyvärr måste jag vika ner mig redan 1030.
Var inbjuden att åka med HDCS på utflykt.
Jag lovar det var mäktigt. Ljudet och veta att man har TOLV, ja just det, TOLV miljoner framför sig.
Så många var de. 72 st.
Som avslutning fick jag förmånen att åka med ett glatt gäng på Sörmlands slingrande  vägar.
Den som påstår ,att det inte går att "åka på," med största HD-modellerna bör nog ta sig en funderare.
"Ståhlis" kom fram på Gelleråsen och berättade att han kört HD på banan.
Han ansiktsuttryck lös av både förvåning och glädje.

Den 4 oktober kör vi det ABSOLUT sista B&K på TUVIS.
Enligt samma oslagbara koncept!

Instruktörskurs på Gelleråsen.




Börjar lite lätt.............................



Jag förstod att vi skulle "drillas" i hur viktigt det är med blicken.
Lägg fokus på dit Du vill komma!
Alla deltagare, med lokalkänndom,  kan se vart Hasse är på väg.




Här slår Jörgen (alias SPIFF) i några droppar Jägermeister i fjäderbenen för att styva upp det hela.
Har hört talat om "uppiffning" med bla STP-oljor.
Nu fick jag lära mig hur UppSPIFFning går till.

   
SMC, med Patrik i spetsen hade bjudit upp dans på Gelleråsen i helgen.
Det skulle "vaskas" fram instruktörer på ett antal nivåer.
Jag själv valde att ansluta redan på torsdagskvällen för att få en möjlighet att "softa" sig igenom ytterliggare en hotellfrukost.

Jag var inte ensam! Patrik, kursens överlärare, även han hade "snappat" att hotellens helgpriser reducerar frukostbuffen.
Äggröran, bacon och prinskorvarna försvinner till helgen.
Detta löste vi inte genom att ha "Doggy Bag," det finns väl kroppsliga magasin att "ladda" upp?


Inskrivningen startade i god tid. Därefter var det besiktning av samtliga "hojar."
   
Tycker att denna besiktningsgenomgång var bra. Dels själva övningsmomentet och per automatik bidrog den till att vi lärde oss och fick kontakt med både instruktörer och övriga kursdeltagare.

Vi skulle bl.a annat kolla spel på reglage mm.
Det framgår väl av bilden att inget lämnades åt slumpen.

Ole, betonade en sak. "Lägg aldrig handen på en kursdeltagares hoj."
Tänkvärt!

Så var det då dax att träffa instruktörerna.

    
Jag märker att jag inte fått med alla, MEN, alla skall ha mycket beröm både vad gäller pedagogik och framförallt attityd.
Kusen avslutades med att vi skulle betygsätta. Valde att inte ge "full pott." Men nästan.
Anledningen är att ständig uppdatering är ett måste, vilket även betonades av instruktörerna.
Är dock säker på att ingen annan hade gjort det bättre.

Blev lite "halvimpad av att en av instruktörhojarna körde med mitt "födelsenummer."
Tack det tyder god planering och gjorde att jag kände mig extra välkommen.



En av kursdeltagarna hade oxå sitt födelsenummer på hojen.
Eller vad det inte det?

Under inskrivningen hade vi blivit indelad i grupper.
Jag hamnade i GRÖN GRUPP och fick nummer ETT.
Grön grupp, betygsatt innan kursen dragit igång.
Ytterliggare en förhastad slutsats? Eller bara  tillfälligheter?
  
08.10. var det gruppvis avfärd till de olika övningsmomenten.
Under dagen övades effektivt utan någon egentlig dödtid.
De minuter vi fick över gick åt att umgås med de andra kursdeltagarna.
Jag förvånades att 70 deltagare kan vara så samspelta.
Alla absolut alla var jättetrevliga och "hojkunniga."

Forts.följer

Idag Torsdag, första dagen, eller snarare kvällen som jag inte varit uppbokad. Känns skönt att försöka hinna ikapp.
Igår var det Stunt och Street på Barkarby. Tre av "kursarna" från Gelleråsen på plats vid bromsövningen.
Jag tro inte att det varit sådan snurr på bromsövnigen den här säsongen. Väntei NOLL sekunder för deltagarna.
Men som sagt ikväll är det ledigt. Vi, Eva och satt vid matbordet och funderade, vilka "måsten" kan man leva utan?
Isjakt, Körsång, MC-åka, Bridge, Agillity, Fotografering, Varpa,  Fäktning, Ridning, Föreningsliv??



Vi var inte ensamma hojåkare på hotellet. BMW-klubben var där med medföljade hund.
Sedan BMW utökat motorprogrammet behöver inte medföljande hund vara boxer.
Ingen missade väl "Göran med hunden."
Blev lite betänksam då jag såg att våra instruktörer hade samma "Lindstrandare" på  underkroppen som Göran.
Väldigt hundlikt "mönster". Om jag vore hund skulle jag nog byta hotell. Var kommer "mönstret" ifrån?

Nu kommer det ytterliggare 70 instruktörer, vilka skall ha brallor. Förstår att  "Dalle" blir orolig, speciellt som det var 101 Dalmatiner från början!

Redan på Onsdagen var ett par av "aspiranterna" igång. Stunt och Street på Barkarby.
Guzzi Kungen och jag "jobbade" med broms. Detta arrangemang är ett av de bästa i Stockholm. Speciellet som månag "R-åkare" väljer bromsinstruktion innan fullfartskörningen.
Fick ett par "uppvisningsbromsningar" av bla. "Bäckis" från BMW, Olle Ahlsen från SMC/BMW och sist men inte minst Jörgen, eller Spiff som han även kallas.
Vad man kan konstatera är att det skiljer en MC-längd i 110 km mellan Olles "sportigare" BMW och de två GS:arna.
Fördel, Olles lite sportigare variant.
Nu är dessa tre extremt duktiga så alla klarade 60 meter gränsen med oförskämt stor marginal.
Att på ett enkelt sätt räkna ut bromssträckan hade Ordförande, Larz Glemmfors lärt oss på kursen.
Hastigheten x Hastigheten dividerat med två. Lättsom en plätt!

På Stunt och Street träffade jag även det Ungerska kamratgänget, Istvan, Zac och en vars namn jag inte vet.
Istan eller Stefan som vi försvenskat det till har arbetat som "stjärnkock" runt om i världen i trettio år.
Jag har sett alla han utmärkelser och även läst i ett femtiotal internationella tidningar om  hans förträfflighet som chefskock. Det heter något  på franska, men det har jag har glömt. Efter Stefans tjugo år i Asien dyker osökt en fråga upp.
Har Du ätit hund, eller möjligen tillagat? Kopllingen är för mig naturlig då jag dels är hundägare och dels tänker på Görans Dalmatiner. Vad kan våra älskade hundar råka ut för? 
Han har aldrig tillagat, men åt, utan att veta om det, hund i Indonesien. 
Stefan började förklara smaken, men vi stannade där. Även Zac är hundägare så vi "la ner."

På Instruktörskursen talades mycket om riskmedvetenhet. Många av kunskaperna kan man ta med sig även utanför MC-åkandet. Jag är numera så riskmedveten att jag lyfter upp min "Norska Kamphund" och även min Lhasa apso då jag möter Asiater.
 

Tror doc att riskerna är ganska små. Kanske Svea skulle kunnna ersätta Oliven i någon drink? Cheerie lämnas nog i fred, förmodligen skulle det bli någon form av pannbiff, "tappad på ryamatta."
Oroar mig lite för Görans Dalmatiner. Tänker osökt på Tornedous Black and White!



En dag fick vi kyckling till lunch, för det var väl kyckling?
Pannbiffen på Gelleråsen väckte heller inga misstankar.

Tror alla SÅG vad vi åt, då vi tränat blicken under förmiddagen.
Visserligen fick vi springa banan när vi tog ut,  SVÄNGPUNKT, APEX och EXIT.
Trodde i min enfald att vi skulle åka/köra MC på kursen.
Men nyttigt var det!
Hörde en en av 08:orna kommentera springadet med: "SPRINGA ÄR NÅT SOM SITTER PÅ TJEJER."
Kan inte komma på vem! Men det kan ha varit jag, otäcka tanke.
   

Hur som helst kul och lärorik övning. Jag som Customåkare kände mig väldig bekväm. Det låg liksom inom mitt fartregister.
Men vi Custom åkare skull tvingas upp i "svindalande" hastigheter under kursen.

Vi fick prova på BROMS och UNDANMANÖVER.
Efter genomgång fungerade även detta.
Bilden visar hur det inte skall gå till. Instruktören tycks undra vart "eleven" tog vägen?
  
  

Efter bromsgenomgången undrade en elev om man skall stanna överhuvudtaget.
Allt rättade dock till sig. Denna hemligt stannar mellan oss i gruppen!


Detta leende var med hela kursen.
Tror att det kan vara representativt för alla kursdeltagares belåtenhet.
PS. Alla kopplingar, Amerikanska Countrysångerskor eller klonade husdjur stannar inom gruppen. DS


Skånes MCT, Skötte de mobila matransporterna. På ett utmärkt sätt. Finns det månne mattraditioner i Skåne?
Av med hjälmen, fika ock macka. Det avslutades alltid med en fruktstund, vilket jag inte upp levt sedan ungarna gick i plugget.
  
Mellan-snacket var en väsentligt och uppfriskande del av kursen.
  

På Gelleråsen deltog "vår" banistruktör i mellansnacket.
Utan att gå in på detaljer, så blev det minst sagt lite annorlunda.
Skrattet överröstade många hojar som var ute på banan.



Vi fick detljerade instruktioner hur vi skulle uppträda på banan. Allt blev i detlj genomgånget.
MEN självklart skulle jag klanta till det. Tappade växelspaken och därmed rann alla lärdom ut på banan.
En M6 bult hade i rädsla(?) lämnat min motorcykel. Växelspaken hängde "viagralös," helt utan styrsel.


Med full koncentration på växelspaken missar jag armen, den kommer iaf upp VÄLDIGT sent när jag skall in i depån.
Jörgen ligger alldeles bakom mig. Där höll jag på att ställa till det ordentligt. Två 1200:or hade blivit till en 2400:a.
Men tack och lov att Jörgen är Hetro annars hade han prickat häcken på mig.
Det var Junior som räddade situation inte Gubben!

Så här såg J ut vid incidenteftersnacket.
Han hänvisade inte till "hemmet," men tipsade om några bra äldreboendet i Täby och närheten till Arninge halkbana.
Fattade inte riktigt, men lurade på honom en "Jäger" senare på kvällen och då var allt glömt.
Trodde ett tag att han skulle fråga om det inte kunda hända igen. "Jägern" var tydligen helt OK.

Gaskontroll, Svängpunkt, Apex och Exit satt dock som en smäck.
Det kan Ni se på första bilden, den av Hasse.
Efter vär genomförd "helkontroll" är han fokuserad på Exit, i detta fall kylen bakom Receptionen.
För det var väl inget "kurvobjekt" som passerade receptionsdisken.
PS. Hasse jag måste få fotta Din "motivlackade" hjälm."
Helkontroll var det. Jag missade ytterliggare en gång.
Bad Arne, Jonglör i det civila, att kolla V75:a.. Glatt säger han NOLLRÄTT. Kupongen åker i papperskorgen.
Att ha NOLL RÄTT är lika skickligt som att sätta den.
Vari låg felet? V75 är på lördagar inte på fredagar. Blev fler rätt på Lördagen!
   
Arne ser lite fundersam ut. han hade fått ett bänsleläckage, vilket  han dels muttarde med på flygfältet och dels i hotelldepån.
Det var tydligen något som hade uppkommit när de lastade släpet i Kista. Han "trollade" dock bort felet med ett leende.
Åka "släp" till en hojhelg? Någon som kan förklara?
MC-åkande börjar likna hästsport. Dyr dragbil, boggietrailer och mobil garderob.
Annat var det på "Clintans" tid, då red man till duellerna.
För att inte tala om Varg-Olle, vilken åkte Speedwayhoj till matcherna på Kanalplan. Genom Årstaskogen.

   
Kul med varierande ålder på kursdeltagarna. Alla hade dock kläm på hojåka.
Men kul var det att hamna i "grupp" med kidsen. Det blev lägsta medelåldern på oss. 62+17+17 knäcker lätt en grupp med tre 35 åringar.
   

Men åldern är inget problem även om det skulle va kula att "köpa."


  
Svårt att få gamla hundar att sitta? Inte på en SMC-kurs iaf.
Men fort gick det när vi skulle ta banan i besittning.
Fattar inte att jag kommer in på hundtemat hela tiden.
Efter första dagen passerade jag "macken" och han klämma i mig en HOT DOG.
Kanske en del av förklaringen till "Instruktörsbrallorna" allt skall tas tillvara.
har dock hört att "HotDogs" är enda delen som man inter äter på hunden i Asien.
   
   


Lite mingelbilder!
Tror att vi alla precis som GuzziKungen kan se tillbaka i backspegeln, på en väl arrangerad "instruktörshelg."
Visserligen var serpentinkörning, för vår del kvar till Söndagen.
Provade lite lätt på Lördagskvällen. Vi skulle ju springa banorna enligt instruktörerna.
Blev dock inte lika bra som den riktiga serpentinbanan, där Per och Ole agerad med "storhet."

  
Ole betonad vikten av att öva oregelbunden serpentinkörning regelbundet.

Per nickade instämmande!
Detta var det första kluvna budskapet på en väl genomförd kurs.

Tyacker att "Team Patrik" (ingen nämnd och ingen glömd) har lyckats sy ihop ett väl fungerande helhetskoncept.
Grattis, till oss som fick vara med om denna uppvisning!

Är det någon som har synpunter på kursen. Lägg in en kommentar!

Skulle få lite åkbilder från Gelleråsen.
Jag fanns visst på bild. Som fotograf är liksom lite på fel sida om "banan."
Hittade dock en bild på mig själv i arkivet.
Hade Jörgen "prickat" mig hade jag nog hamnat som på bilden, långt ut i skogen.

Men blicken är det iaf. inget fel på!

OBS! Jag är inte förbannad på Magnus Klys, MC-folket.
Snarare är det min stylist som ligger illa till!


































 



Lugn, bara lugn................


Lugn Asplind! Hunden har ändrat schemat.
Annat oxå. Kom just hem från Gelleråsen, 2 dagars kurs!
Tvärtrött!

Arga barn!

Idag är min äldsta dotter hysterisk! Hennes blommor har fått löss. Tala om världsproblem!


Men av bilden att dömma har hon bekämpat eländet.

MEM, Ni skulle hört henne innan!

Skall man tro eller inte?


Fick mig den här bilden tillsänd.
Jag uppmanades att vidarebefordra den till sju personer.
Som tack skulle något "positivt" hända imorgon 10.28.
Tänk om det står en 1200XR med ABS på parkeringen,
(ABS finns inte i nuläget)
eller  "prisras" på MC-Donalds

Vad skall man tro?

Stockholmssnurren en av årets höjdare!

Idag har vi kört den av Rapido ordnade Stockholmsnurren. Trots varning för regn, vilket ganska snart blev ihållande, kom 215 hojåkare. Helt otroligt! Men förmodligen är det så att "Snurren" är så välordnad, av Rapido, att lite regn inte utgör något hinder.
Missa inte detta 2009.

Inte är jag nervös. Jag går alltid fram och tillbaka och tittar på himlen.
Undrar vad jag håller tummarna för?
   
Många klubbar kom med flera deltagare, vilka alla, verkade trivas i regnet.

50 pix för att kul. Då ingår Fika och korv!
  
Eva konstaterade ganska snabbt att Rapido är ett härligt gäng.
Kanske med en sammanhållning lite utöver det vanliga.


Vad är det på bilderna?

  

Turligt nog låg en av kontrollerna i Årsta Havsbad. Jag fick chansen att inhandla en riktig kryddkorv.
Tillåter mig att göra lite reklam för denna "korvmoj" då den snart stänger för säsongen, en de bästa när det gäller korv.
Ägaren är alltid lika kul att ha ett snack med. Allt från politik till bilar.

 

Stora Vika.


Vi passade på att ta en fika i Stora Vika.
Jag hörde vad Zac sade till Eva, men mitt goda omdömme förhindrar mig att återge det.
   

Gillar alla hojar men, "sadelarbetet på Maurouder var något extra.


Ibland tävlar man om Miss Wet T-shirt.
Inte vi. Här är det Mister Wet Gortex.
   
    

Här lite fler "wet-bikers." Genomgående var att handskarna krympte i regnet.
Noterade dock att bredden på leendena ökade.

   

Väl tillbaka hos Rapido fick vi, som kunde få av handskarna, den utlovade korven.

   

   

Funktionärerna rättade dagens tipsrunda och vi andra minglade och hade kul.
Prisbordet var lika imponerande som hela arrangemanget.
Tack Rapidos, NI SATT DEN igen!


Nu var inte stegen så oroliga längre.
215 "hojar" det är knappt man tror det!



Lägger in en egen "rebusbild."
Var är den tagen?

Filtar ingen nödvändighet

Om man fryser är det bara att värma sig.

RSS 2.0