Rally Gotland bakom kulisserna.


Varför hamnade jag bakom kullisserna på Rally Gotland?
En vardagsmorgon, alltid med början 0638 berättade Jöran "Petter" Petersson att han skulle besöka Gotland för 15(?) gången. Min nyfikenhet om Rallyt väcktes. Petter hade redan förra året lovordat organisation..
Följande morgon, 0638, talade jag  om att båtbokningen var klar. Fanns det chans att jag kunde åka med i domarbilen?
Peter skulle kolla!
    
Jag anlände till "ön" på Onsdagkvällen för att bo hos "barnen" på Skeppargatan.
Ett husköp vilket förmedlats av Rallyts Presschef, Claes Randlert.
Peter och grabbarna bodde på hamnhotellet.
Efter 15(?) besök på ön hade domarteamet vissa rutiner som skulle klaras av.
Detta efter att funktionärsbilen hämtats ut.
Ringmuren, Adelsgatan och lite övrigt i Visby

Sedan var det "dax" för en lågkalorilunch på Skafferiet.
Det var där jag anslöt  mig till P. R O. från fastlandet.
P=Pettersson Jöran, R=Roger Engström och O=Observatören Håkan Kujahn.
   
Det visade sig dock att P R O kom på skam. Uppdaterade ynglingar med all rallykunskap i Bagaget.
Roger med dator, Håkan med reglemetet i huvudet och sist men inte minst "Petters" utvecklingskliv. Han hade fått "sudd" i ändan på blyertzpennan.
Under "lunchen" fick jag, efter ett antal "dagisfrågor" kött på benen. Vad ett Rally är.
Jag hade NOLL KOLL på regler och reglementet. Grabbarna svarade tålmodigt  utan synliga "suckar."
En snabb promenad till bilen på Södertorg och transport ut till P18. Rally kansliet.
Det var inget "snack," jag kände mig verkligen välkommen att följa med.

Enligt någon måste vi snabba oss. Då hinner vi med en arrangörsfika!

Apropå "kött på benen" så träffade vi Väsbytjejen, numera Visbytjejen(?) Annica redan när vi parkerade.
Tydligen hade hon "tappat" men var fortfarande värd sin vikt i guld.
Annica och hennes man ansvarade för säkerheten.

Efter gratisfikat var det "dax" att titta på besiktningen.
Har sett några F1 lopp. Där var det fullt av "groupisar."
Det närmaste jag såg här var en "smörjgropis."
   
Gick inte så bra för "gropisen," hela tiden blev han överkörd.
Lyfte någon på "förlåten" så var det åt grabbarna en nivå upp.

Besiktningen, måste jag säga var imponerande. Effektivt och noggrant.
Var det trafiksäkerhetsbrister blev det stopp. Övriga anmärkningar antecknades och följer bilen till nästa gång det skall besiktigas. Är det inte åtgärdat då, då blir det STOPP.
"Besiktningsgubbarna" uppträdde både RASK och FLINKT, speciell Hans Åke som hette så. Inte rask men väl FLINK.
  
Är en bil "typad" med sidobelysning i Sverige så gäller det.
Det är helt ointressant om bilen är inköpt förr 100 000 Euro i Tyskland.
Ett par BilTema lampor för 44:- måste på före nästa tävlingsbesiktning.
  
Ljudet testades på alla bilar. Vill minnas att det var 95 DB. Till skillnad mot MC-arrangemang var det inte vid "förbifart."
Hade det varit vid förbifart, för en WRC-bil, hade "ljudmätaren "exploderat."  Vilket läckert avslagsljud.
Petter visade även hur man kollade avsaknaden av "DIFF" på standardbilarna.
En lyft, upp med ett hjul,3000 varv på motorn, kartläsaren framför och upp med kopplingen.
Petter sa, att om "kartisen" stod kvar hade bilen ingen DIFF. Enkelt!

Under besiktning  träffade vi Tävlingsledaren Jane Erixon.
Hon såg lite nervös ut, men jag hade hört att hon var en "klippa."
I efterhand kan jag förstå henne. Så mycket som hon lagt på sin axlar.
Skulle dagarna fungera?

Tävlingsledaren Jane Erixon hade samlat ett "välsmort" team runt omkring sig.
Då Gotland lider brist på naturligga klippor ,får man väl utnämna dem till "Raukar, " underställda Gotlands Största Rauk.
Alla Gutar vet väl var största Rauken är belägen, och vad den heter?
                     
Ronny Nyström, bitr.tävl.led.   Lasse Nilsson, banchef.   Claes Randlert, Pressansvarig

Anders Ardin, miljöansvarig.
Vid en av genomgångarna berättade tävlingsledningen om "miljötänket."
Jag tycker att man agerar på ett föredömligt sätt i miljöfrågan. Både vad gäller utsläppsrätter och att övriga miljöhänsyn efterföljs.
Anders Ardin, "vinglade" runt och syntes på alla tänkbara "kontrollplatser."

När min Eva fick se bilden på Anders Ardin utbrast hon: VAD GAMMAL HAN BLIVIT!
Hon insåg inte att hon själv gjort, nära nog samma "årsresa."
1955 flyttade hon från garnnarna/lekkamraterna Ardin på Strelowgatan. Det innebär en och annan rynka.
Det ungdomliga sinnet "satt"där, likaväl som hos övriga funktionärer.
Tror med säkerhet att han även är "estet." För det var väl Anders Rover 90? En fröjd för ögat

Här är ett bra exempel på miljötänk.
Team Ola Parkheden kör på Etanol. Ordningen i depåtältet måste vara ett föredömme för alla.
Tror att teamet maximerat, för att  vara så miljövänliga som möjligt.
Visst råder det delade meningar om etanolens miljövänlighet. Det är dock en annan diskussion.
Kul att "Jaktlund" lyckats ta ut ca 240 Hkr ur motorn.
    
Parkheden SR.                  Ola Parkheden.
Tyvärr utgick Ola, men vore jag sponsor så hade nog Ola "fått" en slant.
Hela teamet sänder "marknadspositiva" vibbar.
           
Säkerhetscheferna, Anniica och Göran Ekström.
De var nog de man stötte på mest , utefter banan, Annica aldrig ledsnare än så här.

Bl.a stötte vi på dem vid Marsängen, efter att Roger kört ikapp dem på 3 milaren.
Stoppet, gav iaf.mig tillfälle att minnas Artilleriduellerna, direktskjutningen på platsen. Vill minnas att det var 69-70 jag tog hem "bucklan."
Alla "specialsträckor" skulle provköras av domarteamet.

Motorcentralen hade ställt en Ford Kuga till domarnas förfogande.
En bil i det "lätta" SUV segmentet. All utrustning och precis lika dan som alla bilar i sin klass. Förmodligen prisvärd.
Jag funderade inte så mycket, bilar är ju bara transportmedel! Mjukt och fint gick den iaf.
Ett gott betyg till Roger, är dock att det tog ganska lång tid innan jag märkte att det inte var automat. Det upptäckte jag först när vi stod still.

Väl ut på SS1 visade Roger upp bilkörning i den högre skolan.
När man som passagerare inte funderar över att det går fort, vilket en blick på hastighetsmätaren visar. Då är det proffsigt.
Vet inte hur många gånger jag åkt på Tofta under militärmanövrar mm. Det har alltid varit lika guppigt. Men inte i Forden. Farten gjorde att guppen inte fanns.
Inte för en sekund kände jag osäkerhet. Roger satt väl tillbakalutatd med sänkta axlar, blicken långt fram. Inte ett okontrollerat kast eller panikbromsning.
Håkan och Petter tittade inte ens upp, det var roadbooken som kollades. En och annan kommentar om uppgifterna i roadbooken, men det var petitesser.

Efter SS1 stannade vid till vid SS-målet. Samtliga i bilen utan förhöjd puls.
Roger, Du kör som en Gud, men är inte, då GUD inte pratar småländska.
Denna SS var i detalj förberedd, liksom alla andra sträckor. Markeringar, posteringar mm, Ja allt bara funkade.
Domarteamet verkade tillfreds. När domarteamet anlände till en plats märkte man att det inte var första gången. Det blev genast igenkännda, utan domarvästar.
Frågan dök dock upp, borde inte domarna ha "utmärkande" kläder?
Kanske en nätt liten domardräkt?
Tror dock Petter skulle känna sig vinglig i skorna.
Det skulle nog bli bäst med en TEXTSATT fleeceväst.
     
Fredagseftermiddag vid starten i Vibble.
Allt OK, nästan med tråkig precission.  Mao.väl förberett.
Kanske lite dammigt, men som vi fiskare vet, det mojnar alltid den här tiden på kvällen

Det kan dock inte vara fel att vattna banan.
  
Här stod vi och kollade bilarna, helt nära P18.
Asfalten avslutades men en 90 grader vänster in på grus. Måste erkänna att jag blev imponerad av förarna.

Efter vänstersvängen, 150 meter genom skogen, för att mötas av "motsol."
Här gäller det att ha solskydd och framför allt en REN vindruta. I annat fall är det nog vit käpp som gäller för att treva sig fram.
Bästa sättet att få bort reflexerna från en vindruta är att tvätta den med "aska" från cigaretter. Blir helt reflexfri.

Jag tog en promenad efter banan. Stötte ihop med en storvuxen man i eldsflammekläder. Jag frågade det var en "hojklubb" i huset?
Han bara grymtade och gick in och slog igen dörren. Frågade en annan åskådare om det var hojåkare som höll till i huset.
Han skrattade glatt. Det var kommunen som hade upplåtit huset åt "bostadslösa."
Ge grabben i huset,  en HD och konceptet är klart!

Trots alla favoriter i WRC bilar så hittade jag min favorit.
Jonas ock Lina Sigren lyckades "muttra" runt sin "rispåse" med ett leeende.
Det visade att det inte behöver kosta "multum" att ha kul. Förmodligen kostar bilen inte mer än ett ,just "golfset:"
Golfset förresten, vad händer med Suderbys golfbana?

Apropå Ingenting. Har absolut inget med Rally Gotland att göra, eller?
                
Kollade STCC på Mantorp i helgen. Kom osökt att tänka på Gotalnd och Tofta. Närmare bestämt GGN 2008.
Thed Björk och Rikard Göransson fightades i heat två så det stod härliga till. Samma fighting spirit som de hade påp GGN 2008.
5 respektive 4 varv av relativa "hojfärskingar." 
Lite har det med Rally Gotalnd att göra. Miljöchefen, Presschefen och den ständigt uppdykande Owe Järlö, Gotalnds Radio.

Owe Järlö är väl den av mina klasskamrater jag träffat mest.
Alltid på Gotland. Alltid lika glad.
Vi grabbminglade lite i depån, och talade minnen från skoltiden.
Jag kommer mest ihåg ishokeyn, men Owe påminnde mig om att vi faktiskt blev distriktsmästare i bandy.
Jag hade förträngt just detta, men kommer ihåg att vi spelade en "landsskapsmatch" mot Gotland. På Roma sockerbruk.
Det fanns varken konstfruset eller isglass på den tiden.
Owe gjorde som vanligt ett bra Radioinslag från Rally Gotland.
Owe har alltid haft en dröm att få sjunga. Lyssna på Radio Gotlands WebSida. Tyvärr, för oss andra blev drömmen verklighet!!!
Efter fredagens sträckor ledde Mats Jonsson. Knappast oväntat.
Enligt intierade, var det Mats sedan ingenting, och ingenting och sedan de andra förarna.
Helt överlägsen mao. Tyvärr var Mats J. tvungen att bryta på av problem med fyrhjulsdrivningen.
Han kände av det redan på "SS" in till P18. Trots allt snabbast?
Han var dock inte alltför ledsen, tävlingen var för honom ett test. Gällde inga poäng!
Dock var det ledsamt för oss i åskådarleden.
                  
Robert och Amelie Jakobsson från Kolsva var på plats.
Pappa fikar, dottern meckar!
Givetvis hade min kompis Tobbe Person, Finntäkten varit där och svetsat.
Känner men inte alla i Kolsav har man inte varit där!

Här är "oxå" en kul ekipage i all sin enkelhet.
Anton Hager från Strängnäs. Viss av erfarenhet vet jag, att gasa med denna är som att trampa på en ljummen koskit.
Det händer inget, hur mycket man än trycker, det bara "rinner upp" mellan tårna.
Runt kom man och jag gillar de här lite udda bilarna.
      
Lite mingelbilder


Fredagen avslutades med "lightsummering."
Vid 22 tiden vek vi av mot Visby, för lite mat.
Roger, Petter och Håkan intog en gourmetmåltid på Max.
Själv åt jag, the och mackor, på Skeppargatan.

Undrar hur länge Jane "efterarbetade?"

Han "kvarta" ett par timmar. 0545 promenerade jag genom "pallisaderna."
Frukost skulle avätas på Hamnhotellet. 65 kr. för en ganska komplett hotellfrukost.

06.15 kommer Petter "lullande." Kanske inte så nyponrosig som jag vant mig att se honom, 0638 varje vardag.
Jag visste, vilket han berättat att frukost, det är någonting för amatörer.  Som nI ser var det ingen "girig" blick han kastade på frukostbuffen
Han lyckades dock "dra" i sig en knäckebrödmacka med makrill
och ett par koppar kaffe. Genast återkom rosigheten, och därmed går jag över till färgfoto.
Roger och Håkan vara redan klara och färgsatta. Jag fick ytterliggare lite "kött på benen," vad ett rally egentligen är.
Roger hade laddat datorn, Håkan hade reglementet i "pallet" och Petter hade vässat blyertzpennan.
Domar- och Observationsteamet var redo. Mot P18
                           
Petters, makrillmacka fick mig osökt att fråga om "rallygubbarna" som i reklamsyfte stänkte ner sin bil med tomatsås.
Var de händelsevis på plats? Visst var de på Gotland. Jag träffade dem direkt när jag kom ut till Visborg.
Inte var de lika gamla som Petter låti påskina. Bröderna Petri och Lasse Väätänen visade sig vara två Haningeynglingar" i sin bästa ålder.
De hade hela tiden en "skara" runt omkring sig och det var alltid nära till skratt. Tror "fan" att ABBA ville kränga makrill med hjälp av bröderna.

Tänk Er, En makrillmacka och ett glas "finsk Champagne." (Vodka med en treo)


På sista "SS," från Vibble och in till P18 träffade de landsmannen "Voltalainen."
De hamnade på taket, hängades upp och ner. Ett publikansikte sträckte sin in i bilen. Lever Ni?
Ja det gör vi och tävlingen går på tid! Vält oss rätt så vi kan fortsätta............
Det kallar jag finsk sisu.
Bilen var "lite" bucklig" men humöret var allt annat än buckligt.

Egentligen påminner det mig om LIDL´s sekundapartier, av konserver.
Makrillburkarna kan var lite "bilbuckliga," men innehållet är det absolut inget fel på

Under natten stod bilen uppställda och övervakade.
Redan när vi kom ut var dock verksamheten i fullgång.
Förare, kartisar och tävlingsledning var taggade.
Snart rullade Säkerhetsgänget och Domarteamet ut till Tofta för att "läsa" av banan.
Idag skulle det bli "långlopp." 30 km. vilket är max på en nationell tävling.
Ytterliggare en parameter att ta hänyn till är max.snittfarten, 110+10%.
Vem hade en aning om detta? Inte jag iaf.

På Tofta möttes vi av ett startklart arrangörsteam.
Jag blev presenterad för sträckchefen. Försynt, på Stockholmsvis, sträckte jag fram handen för att hälsa.
Wiman, tittade ilsket och undrande varför hon inte fick en kram.
Självklart fick hon det. Av minnen att dömma hade hon klarat sig utan. Min Aqua Vera verkade inte falla henne i smaken.
           
Jag börjar nu, verkligen förstå vilket arbete som ligger bakom en tävling.
Allt, allt, precis allt skall var inövat/utprovat/testat i detalj.

Vi blev informerade om att en "privatbil" tagit sig in på tävlingsområdet, genom att lyfta avlysnningsbandet och köra under.
Hur är folk funtade? Men å´andra sidan det hände ibland, under skarpskjutningar att civilster tog sig in på avlysta områden.
Tävlingsfunktionärerna hade dock "helkoll" på vad som hände innaför avspärrningarna. Området blev genomsökt innan första start.

Med Roger bakom ratten, Håkan och Petter i Roadbooken för vi iväg över steppen.
Roadbook? Hur många "timmar" ligger bakom en sådan?
Härlig känsla av att åka "relativt fort" över stäppen. Med 100% kontroll.
     

Många av funktionärerna var "tjejer." Tydligen har Gotland varit duktiga på att rekrytera och utbilda ett antal mycket kompetenta "tjejer."
Det betonades inte bara en gång

De kan väl inte vara fel att ha kul?

Efter domar- och säkerhets bil kom bl.a den här föråkarbilen.
En nära nog "mintad" SAAB 68.
Jag hann lyssna lite på hans utlåtande om banan. Men bara lite.
En snabbfika, sedan bar det iväg upp till Hejnumhällar för ytterliggare en SS.

Sträckchefen vid Hejnum, Lennart Jakobsson.
Det var inte han som bodde vid P18 och saknade en HD. Bara nästan.
Som vanligt, allt var klappat och klart, för rally.
Klockan är nu 0745 och alla är 100%, Snyggt.
   
Domarna kollade att "radiokommunikation" fungerade på varje sträcka.
F:R:O hade ansvar för detta. Idel rosor till F.R:O.
    
Både Ra 122 och Ra 145 är ute. Nu är det små smidiga "grejer" som gäller.
Och det fungerar! Det skulle aldrig Rustmästaren i "laddboden" på A7 ha fattat.
Men och andra sidan fattade han inte så mycket ändå.
         
Målet Norr om Hejnumhällar. Gotlands TerrängGäng var sträckansvariga.
Används inte "neonkostymen" så rekommenderar jag att hänga upp dem i jordgubbslandet.
Snart är det "dax." Gotländska jordgubbar, de bästa som finns.

En annan färglad "individ" som oxå finns på Hejnumhällar är Gukusko.
Någon form av orkidee. Ja är inte så bevandrad i blommor. I Stockholm har mest "plastblommor."
Här har vi just passerat mållinjen. Det gick fortfarande lika kontrollerat.
Varken Smålännigar eller "banrävar" har horn i pannan.
Men visst började det "puta ut" i pannan på Roger. Nu var det "SS Storungs med avslut på Gotland Ring.

Banchefen här var en av de "breda" pojkarna från Stockholms Bilsportsförbund.
Det märktes att "Bärgar-Bosse" tog uppgiften på stort allvar. Han framstod i mina ögon som "lite" nervös.
Den annars så trygge Haningepojken.
Men som Petter sa, är Bosse stirrig då blir det bra, och det blev det.
Kul att "fläska" fram i månlandskapet.

Här går vi in på Ringen, i motsolsvarv. Rogers "horn" är nu utväxta. Jag märker direkt att nu är Roger "hemma."
8000? varv på Mantorp har satt sina spår.

"Kugan" måste ha kännts som långkalsonger jämnfört med "TangaOpeln."
Eller vad det en Opel Corsa STRING?
Måste ha gått fruktansvärt fort! Man kan bara tänka sig, 280 hkr. i en "gravid rullskridsko."
Här kan man nästa se hur "pojken" njöt.
        
Tyvärr han jag inte fota något i "brottet." Tog dock fram några gamla bilder.
Vackert på ett annorlunda sätt. Barn barnet och jag tog en "kultursväng" på Norra Gotalnd 2005.
Där ingick även Hångers källa, utanför Lärbro.
Det var här, enligt legenden, som Isak Kolomodin skrev "Den Blomstertid nu kommer."  Låten är ytterst aktuell, i dessa skolavslutningsdagar.
På vägen till Ringen passerade vi Gamla Torken i Lärbro. jag sa till grabbarna i domarbilen, att här skall man inte säga att man känner igen sig ,om man bara varit på Gotland en gång.
Kan missuppfattas! Numera verkar Lärbro föra en tynande tillvaro. Kanske kommer Gotland Ring att få orten att "lyfta."

Gotland Ring, ett kapitel för sig. Alecs Havren har, mot alla odds, fått till en bana, nära nog i världsklass.
Det har klagats, kritiserats och idiotförklarats mer än en gång.
Havren har i ett flertal fall gått förbi beslutsfattare för att nå sitt mål. Förmodligen det enda sättet att "få till det."
Jag har själv varit skeptisk, men nu viker jag ner mig. Banan finns på plats. Nu återstår att få den godkänd samt att lösa diverse infrastuktursfrågor.
Höjer dock fortfarande lite på ögonbrynen, då jag vet att ett antal banlicenser utfärdats på banan, utan att den varit "gokänd."
Att köra en del av en avlyst Rallysträcka är dock inte mot något reglemente.
Rykten går om En "landskamp," Finland mot Sverige. Med olika "klasser." Vore kul, hoppas att den blir av.
        
Här kollas allt av från domarteamets sida. Göran Ekström har kollat säkerheten.
Göran tar "bakkeliten" och stämmer av med BosseBärgare. Allt OK?
Det sista Petter gör är att han säger till Roger. Åk ingen stans, vi skall snart vara nere vid Skrubbs.

Håkan och Petter undrade vart Roger tog vägen. Jag sade ju till honom.
Inga fler varv! Men "banglädjen" tog överhanden.

Vi stannade på Konsum i Lärbro för en glace med kaffesmak.
Inget fik var öppet , det var bara att gilla läget.

Nu måste vi åka, "kl.si och så" skall vi vara i Skrubbs för SS Follingbo.
Mellan Tingstäde och Bro mötte vi Järlö och SR-bussen.
Vad än Owe säger så höll Roger "marginalen" för gällande hastighetsbestämmelse.

Otroligt att man kan sådan kontroll! En minut efter utsatt tid rullade vi in på Startplatsen.
Här har domarbilen just gått i mål i Träkumla.
Som vanligt en av arrangörerna väl förberedd sträcka.
Vi kommer ut på stora vägen mellan Whiskydestilleriet och kyrkan. Roger svänger av mot kyrkan.
En klar markering att det är arbete som gäller.

Det är dax för en "snabbfika" på tävlingskansliet.

Testade en RÄKMACKA(rekmacka på 08-svenska)
Satt som en smäck. T.o.m där slår Gotland Sveriges "felsida."


Efter lite avstämmning med en allt mer avspänd tävlingsledning bar det av mot Tofta.
Jag såg verkligen fram emot ,30 km.med Roger bakom ratten.
Långsträckan var en njutning. Kändes som en sightseeing.
Alla för mig kända platser passerades. Från A7 tiden till ett antal GGN.
Roger fick Kugan att dansa fram. Petter och Håkan tyckte Roadbooken var förträfflig lektyr under resan.
Grabbarna antydde att den stämmer bättre med verkligheten än "dagspressen."
Sträckpersonalen på Tofta ärades i bilen på väg mot Vibble och sista SS.

Fick ett Tips om Örnnästet på skjutfältet Detta skall jag besöka nästa vår.

Här kollar "gubbsen" av roadbooken från Tofta.
Eller har någon kommit över en LEKTYR?

         
Mälaröarnas gladaste! Kjell Hellund med kartis.
Ryktet säger att KH blivit bjuden på "krogen." Lär ha resulterat i att KH numera sitter i MMK:s styrelse.
Sant eller inte? Men roligare lär det bli på styrelsemötena.


Här kämpar Björn Adolfsson fram för att ta in dyrbara sekunder i slutstriden.
Petter hörde och påtalade att bilen gick orent.


         
Kanke var det "effekttappet" som låg bakom snurringen?
När bilen skulle vändas, backade BA ner i diket.
En het katylysator och Gotlandsk gräs. BRAND!
Grabbarna i bilen lyckades dämpa elden genom att ta vatten ur diket, i sina hjälmar.
Vad många ur publliken iinte förstod, var att "sträckan" måste säkras innnan brandkåren kliver in på banan.
Tävlingsledningen agerade, nära nog korrekt, då det inte förekom far för liv.

 


Roger Nyström, "städar bort" nyfikna åskådare.
 

Här "rullar"  Kjell Sandberg i mål. Han kunde slå av på slutet.
Sandberg "hann" inte ens in i bilden
 
Vacker prisbord. Jane Erixon fick ett stort TACK vid prisutdelningen.
Det var hon värd. Hon har dock, vid ett flertall tillfällen poängterat vikten av goda medarbetare.

Datorer i all ära. Programvaran och nätverken måste dock vara "beprövade."
Ibland upplever jag "datasnubbarna" som utomjordingar och inte särskilt "up to date."
            
Kanske värt att titta på "back up" systemen?
Skulle förmodligen göra att man kunde använda samma manual nästa år.
Nu är jag mer tveksam. Men vem hade räknat med detta?
Trots allt är det "datans" förståelse för uppgiften som "krackar."
I botten är det trots allt "flintateknologi."


Själv han jag få ett snack med SMC-Stig från Ljugarn.
Framåt eftermiddagen var alla genomgångar klara.
Tävlingsledningen kan se tillbaka på ett väl genomfört värv
Tror att alla var mer en nöjda och att "arrangörstaben" kan med gott mod se fram emot nya uppgifter.
Kanske till och med OANADE?

Domarteamet "drog ner" till Hamnhotellet för att förbereda sig för efterfesten på Hwittstierna, P18:s klassiska matsal.
En snabbdusch för en del, andra valde en Wunderbaum i "kallingarna." Alla verkade dock lukta gott vid honnörsbordet.





Rallyfesten var tydligen lyckad!

Tack för att jag fick vara med!

Copyrigt: Bo Westermark
Är det någon bild Ni vill ha så hör av Er.
Roger kommer att få en CD!

PS: På Norges Nationaldag stötte jag på den är ynglingen.
Efter festen på Hwittstierna hade han missat båten till Nynäshamn.
Han hade nu "bengått" från Oskarshamn till långt upp i Uppland.



























                                                              


























 

Rally Gotland 2009

Jag håller på och redigerar för fullt, men behöver lite hjälp!!!

Vad heter ynglingen på bilden?
Startnummer?

Syskonen Angelstam


Joakim "T" Angelsten på sin ny inköpta BOSS HOSS.
Första svängen gick tydligen till Helsingborg. Fullastad med franska delikatesser.


Caroline "T" Angelsten tog en tur runt parken i Huvudsta.
Det hela avslutades med att hon bjöd mig på Pappersmuggskaffe och ett inte helt fräscht wiener bröd.


Joakim åker förmodligen hem med ett leende på läpparna.
Caroline promenerade hem med ett leende.

Olika intressen men samma gener.

Sol och varmt



Strålande solsken och öroninflammation.
UNIK KOMBINATION,
då en nyservad BMW står och väntar.....

Man kan inte vinna jämt!

Mazerati Ghibli II

I två dagar, har Zac, min ungerska hundägarkompis, tillika "bilprofessor"och jag diskuterat den här bilen.
Under långa hundpromenader, vilka jag tror våra djur helst vill glömma.
Vi var så inne på vårt tema att vi förmodligen glömt bort att det var hundarna som skulle rastas


Vi visste båda att den fanns. Men det gällde modellbeteckningen. Enligt Zac är detta ingen GHILBLI.
Enligt mig är det det. Jag fick rätt, men fel vad gäller motorbestyckningen.


MOTOR  
Position Position Front longitudinally mounted Front längssvetsat monteras
Cylinders Cylindrar No. 6V at 90º Nej 6V vid 90 º
Bore and stroke Bore och stroke 82mm x 63mm (94mm x 67mm) 82mm x 63mm (94mm x 67mm)
Cubic capacity Cylindervolym 1990cc (2790cc) 1990cc (2790cc)
Compression ratio Kompressionsförhållande 7.6:1 (7.4:1) 7.6:1 (7.4:1)
Maximum torque Maximalt vridmoment 275lb-ft at 4250rpm (305lb-ft at 3500rpm) 275lb-ft vid 4250rpm (305lb-ft vid 3500rpm)
Maximum power Maximal effekt 306bhp @ 6250rpm (284bhp @ 6000rpm) 306bhp @ 6250rpm (284bhp @ 6000rpm)
Turbochargers Turboladdare No 2 IHI watercooled Nr 2 IHI vattenkylda
Intercoolers Intercoolers

Här är den iaf.
Båda han kunnat kolla upp data redan igår.
Zac håller på med sina Le-mans Porschar och jag redigerar bilder från Rally Gotland.
MAO "hann" vi inte, eller var det Demens "lighten" som satt in. Vi glömde helt enkelt bort.

Ikväll ringde Zac, han hade kollat på "datorn."
Samtidigt som jag "kollad" data på bilen.

Ett är säkert, det finns ingen bil som har så vacker orginalklocka.

Nu åter till rallybildredigering

Rally Gotland i mål


En med ALL RÄTT, belåten tävlingsledare.

Rally Gotland





Nu vill vi ha SOL och BLÅST.
Utan blåst så blir det KALKDAMMIGT.

Steg för Steg.

Vi funderade på att dra i gång en Grundkurs i dressyr

Som sagt en grundkurs.

För att göra kursen onödigt komplicerad väljer vi stegutbildning redan i årskurs ETT.
Trots att deltagarna inte riktigt hunnit lära sig att gå.

Vi fick väldigt få deltagare. För att inte tala om hunddressörer.
Ingen hajade "konceptet."
Lösa stegmoduler!

Vi lade projektet i papperskorgen. Men vi fattade inte vad vi gjort för fel.

Vi bara travade vidare i tron att allt skulle anpassas till de stora arenorna.

En av de duktigaste dressörerna, MF, ställde frågan:
ÄR DET DEN HÄR GRUNDKURSEN HUNDÄGARNA VILL HA?

Fan vet, om man är blandras.
Dålig marknadsföring är det hur som helst.

Numera satsar vi allt på ett kort. För några få.
Bäva för bredd i leden.







Påskmiddag.

Påskafton började med att Svea och jag som vanligt drog till stallet.  Efter en timmes, "hundsocialt" umgänge var det dax att besluta om resten av dagen. Åka hoj eller göra  research inför Rally Gotland? Det blev det senare. Kändes lite för varmt för att dra på sig hojkläderna.
På kvällen var Svea och jag borbjudna på Påskmiddag.
Svea skulle för första gången träffa sin Pappa, attackhunden KING.
Förmodligen var Svea lite nervös, för vi blev en kvart sena. " Pelle" ringde nar jadg passerade Bällsta Bro, då satt de redan till bords.

     
Förstod att det som vanligt skulle bli någor t extra gott, som alltid i Bromma.
Men någonstans på vägen hade kocken missat färskpotatisen.
Vi fick klara oss utan. Nästa gång tar jag med färspotatis.
Potatissallad och senapssill var ingen smaksensation.
 
Lammsteken var dock magnifik.  Och vilken underbar Tzatsiki.
Hr.Dos Santos, "kockhelvetet," DU är förlåten.

Under middag kastade sig,vårt grekiska svar på Björn Axe´n upp på sin "pedalkalle.
5 minuter senare kom han tillbakvinglade med en flaska Alexandropisk OUZO. Nationaldrycken.
"Dimman" som han kallas har jag fn. inte på någon bra bild, därav dimmbilden
Alla  som provat vet att det man druckit kvällen innan kommer tillbaka dagen efter. Det är bara ta ett glas vatten påföljande dag, så bli Du full en gång till. (hörsägen)

Här är Michelle, Dimman och Nonne under eftermiddagen. Deras förutsättning för middag var arbetsplikt.
Nonne till höger på bilden visade sina väl ingådda boots. Lär  ha gått sina modiga 10000 HD mil.

Libra som alltid är ganska cool, tog sig ett bad i fiskdammen.
Så även Nonne, men endast ett djupt steg i sina väl ingådda boots.

Carmen, mitt älskade barnbarnsbarn tog det hela med ro.

Efter några OUZU dansade Petra och "Dimmans" fru, Sveas farmor, på bordet
Med tanke på Petra, raderade jag bilderna på henne.

Tack Lars och Petra för en trevlig kväll.

Vakna, SMC Riks!


Vad är det som händer!

Det är bra att SMC genomför kurser i pedagogik.
Det är dock olyckligt att man inte tar vara på "godbitarna."
Kolla mannen på bilden. Får inte "jobba" som BKK-instruktör på Go Kart bana.
Enligt något oförklarligt, internt regelsystem så får han bara jobba som Grundinstruktör på avrostning.
Han var en av dem jag valde först till Custom Basic. Michael har jobbat ett "antal" gånger som instruktör på BKK Tuvängen. Nu får han, som ÄR en av de bästa helt plötsligt inte vara med, som BKK på Go Kart-Bana.


På diverse MC-utbildningar får man lära sig hur man skall sitta på en hoj.
Nu börjar tro att man tänker med det man sitter på!
En gång för alla, skilj på BKK Storbana och BKK Go Kart bana.

Vad är man rädd för?
Att ex. "Fored" (på bilden) är duktigt Motorcyklist och förmodligen även har vida överlägsna pedgogiska kunskaper.
Förmodligen "poängdokumenterade."

Skall det bli rättning i "leden" så gäller det för Riks att agera. Nu!

Jag har valt att lämna mitt styrelseuppdrag i SMC Stockholm. Kvarstår som medlem i SMC året ut. Sedan är det slut.
Det som var viktigt för mig, att satsa på "bredd," har gått förlorat.
Jag har svårt att vara med att sälja in en produkt jag inte tror på.

Det är väl bara dra på sig fårskallen mössan?
Eller finns det andra som tycker likadant?



Vår i hagen!


Lite hångel blev det i Påskvärmen.


Romario fick inte vara med!
Borsta tänderna!

Lockarp den 4 april! Några tankar om


Dagen kunde börjat bättre ur, fotosynpunkt.
Vid morgonblosset skymtade jag vildsvin på gärdet. Det blir dock inga bra bilder, när man är utrustad med en ask John Silver (utan filter) och en BIC Tändare. Missade även Gudrun Schyman, men det är inget jag gråter över.

På vägen till Lockarp tog jag vägen förbi Högestad. Calle Pipers högsäte.
Skulle bra gärna vilja knalla in i hans "garage" och kolla om han har någon LOLA B2K40 kvar.
Men så gör inte ens en 08, även om Österlen verkar okuperat av "vår ras."
Piper är alltid lika tillmötesgående mot "Rally-Sporten." Ställer alltid upp med träningsvägar.
Saken blir inte sämre av att han är en BRA arbetsgivare och miljöambassadör.

Stanande till I Svedala för en "bensinmacksfika."  Det var jag och sjutton polacker!!!!

     
Nyligen uppstigna var Anders, Pelle och Eva.
En lade sig dock efter en kort stund!!
Skämt och sido, Anders verkar på gott humör ett morgonens saltomortal.
      

   
Tuvängengruppen bidrog med organisationstips inför "Lockarpdebuten."
På ett utmärkt sätt.
Owe, fick tillfälle att komma först till den Svart Vita flagggan. För en gångs skull.

Owe, ja vad säger man om honom?
Han har en förmåga som vi alla borde ta efter.
Han är som en kamelont. Anpassar sig hela tiden efter "utbildningsbehovet."
Är det Basic så är det, lika självklart, som att han höjer ribban vid Racing.
Owe är den självklara garanten att det blir renhårigt!


Hittade ingen äkta kamelont på Lockarp. Dock smög jag mig på denna Lövgroda i slänten bakom klubbhuset.

Självklart skulle träningsledaren var en äkta Snapphane. 08 skulle bara bistå med "infrastrukturen."
Men där sprack det! Det blev en Nordsvensk, det hörde till och med jag.
  
  
Ett helt koppel med instruktörer av olika valör var på plats för ta till sig Go Kart projektet.
Olika valörer ja. Jag fattar forfarnade inte instruktörsindelningen. Jag har fått den förklarad hundratals gånger, men det når inte fram. Vill inte tro att det är "svågerpolitik," men vem utser vem och med vilken rätt?

    
Äntligen var det "dax" att beträda den underbara Lockarpsbanan!
Till fots! Är det SMC:s nya miljöpolicy. Vi promenerar på våra kurser!

Är det av säkerhetsskäl man inte får röka inom depåområdet?
Eller är det ytterliggare ett steg i miljöpolicyn?
Man får väl, som kursdeltagaren på bilden, HÅLLA I RÖKVERKEN?

Pelle hade dagen till ära införskaffat en äkta "rispåse."
Den gick inte som den skulle, eller som Pelle ville. Kanske var den "laddad" med gammal, japanskt risbrännvin.(Sake)
Pelle löste även detta. Försvann en stund, förmodligen till Åhus för att ladda om "risbrännaren, med Skånsk dynamit.
Sedan funkade det perfekt. Förmodligen samma blandning, som Johan Wissman använder för att springa ifrån folk.
   
Hur skulle det bli att komma ut på banan?


Redan efter några varv infann sig glädjen!
Tveksamherna om GO-Kart var som bortblåsta.

Tyckte "MR Hayabusa" sken under visiret.


Även en "Järnsäng" kan få flätor att fladdra.
  

Owe, erjöd några rejäla "barrundor" om jag knäppte hans "banrundor."
Vad gör man inte för några centiliter?
  

  
Mixed!

Eva på sin ABS:ade FJR.
Vid bromsprovet, är ABS överlägset.
Jag menar vid bromsprov. Inte vid Racing.
 
Två Blekingesvar, på Valentino Rossi




Apropå "Harley," så fick jag dagens kommentar på Lockarp:
"Bosse jag så Dig på TV för ett tag sedan."I Bollibompa på en HD. Snygg hoj!"
Förmodligen är jag den enda, som visat mig på en "Harley" i just detta barnprogram.
 
Fick dessa bilder från USA. Tydligen kör de en egen variant av Bollibomp.
Thank you Shelley!


 HD kan ibland bli konstverk.
Kan Du undvara 225 000 å är den Din.

Varför inte ta steget fullt ut?
Men här känns Lockarp kurvig.
 


   


  


   
  

Hasse, här med sitt Ystadsbaserade barnbarn.

 
Hasses dotters attackhundar. Örat på boxern vek sig i vänsterkurvorna.

Hur skall man då sitta på en hoj? Fokus broms!
  
Owe visar. Till höger sitter han på en "industrifläkt," för övrigt världens bästa MC.
Trodde jag aldrig!


  

  


Det här är MC-världens svar på Carolin af Ugglas.
Här sticker det "oxå" ut på ett charmigt sätt.
  

.




Här skall det bromsas!
Glöm inte blicken, FÖR HELVETE.


Detta är ett av det absolut  mest "givande" momenten på Go-Kart dag!


 


När svartflagg inte hjälper, då är det Owes "dojjor" som gäller.
Funkar alltid!



Dagen slutade som den började. Enda skillnaden var att här hade jag kameran med mig.
"VAD HAR DU UNDER STÄLLET KNUT?"

Frågan är vad ger en sådan här dag för kursdeltagarna?
Min personliga uppfattning är, skall SMC nå målsättningen att öka trafiksäkerheten, är detta den effektivaste vägen.
Idag upplever jag att stort fokus läggs på Storbanekörningar. För övrigt det roligaste som finns. MEN bidrar det till ökad trafiksäkerhet för det STORA MC-kollektivet?
Ibland upplever jag SPORTHOJS-bankörningarna som ett självförverlkigande av en självutnämnd "elit:"
Har det egentligen så mycket med trafiksäkerhet att göra? Jag har hört sporthojsinstruktörer, vilket valt bort att köra i trafiken för att det är så farligt. Men "ladda" på bana under SMC:s f"örsäkingsvingar" är helt OK.
Som Sverker skulle ha sagt: BEHÖVER DET VARA PÅ DETTA VISET.
Det ena utesluter dock inte det andra. Fokus i säkerhetsarbetet måste dock läggas på hur vi skall uppträda i trafiken.
Det är en dålig bortförklaring när man säger att man iaf. kör bil dagligen. MC skall köras i trafiken!!!

Nu håller man på och "roddar" med ett antal akademiska parametrar för att lära medlemmarna att köra MC.
Vad blir resultatet, ett antal instruktörer i min omgivning väljer att kliva av. Rolighetsfaktorn har fått stryka på foten.
Deltagarna uteblir eller väljer andra uppdateringsätt för sitt hojåkande.
Så här till påsk är det nära till KVASTAR. Ett är dock säkert NY KVASTAR sopar inte bäst, snart sopar det bort det som varit bra. Dax att sätta ner klackarna och bromsa upp, BACK TO BASIC.
SNÄLLA; SNÄLLA; Tuvängen ta ett steg tillbaka!

Min förhoppning är att både Pelle och Anders lägger sig på BASIC nivån även fortsättningsvis!
BKK Go-Kart och BKK Gelleråsen måste få leva skilda liv!
  

  
Fan vad Österlen är vackert!


GLAD PÅSK och TACK till SKåne och Blekinge!

Nu är det Rally Gotland som gäller, nästa vecka.
Sätter en slant på Mats Jonsson!



Håller just nu på och "roddar" med text och bilder från Lockarp.
Hittar Du någon bild på Dig själv så är det OK att ta en kopia.

OBS! Du kan klicka på småbilderna, då blir det lite större.OBS


Övriga användare: Kontakta mig




RSS 2.0