Fullt på Rörken den 27 juli..............


Många var det.........



Som köade............


Här är iaf en "flock gröngölingar" vilka inte är så gröna längre.


Det gäller att vara optimist


Klockan är 0700 och ett lätt regn faller just nu över Solna,   
Det gäller att vara optimist!

När jag kom till "Ring Rörken" var det torrt och solen började titta fram.

Här är Gröna Gruppen, vilka inte var så "gröna" efter dagens övningar.
   
Yttre bilderna från SPORTHOJ.COM.(saeco12 vilken lånade ut dem)

Så här torr var banan!

Så här liten har Michelle varit.


1988?

På fiket!




GOTLANDSBOLAGETS eget HARRISBURG!

Vad var det Tage Danielsson sade? Det som har hänt kunde inte hända! Men hur osannolikt det än är, nu har det hänt!

Två av Rederi Gotlands egna färjor kolliderar på  gattet till Mysingen.
Med all teknisk utrustning som finns, skulle det inte kunna hända.
Även utan GPS.mm. så går ju båtarna som "tätortsbussar." Det borde var kännt för navigerande befäl att man skulle mötas just där. Det gör man ju alla andra dagar. Fast då inte så nära.

Är det så enkelt att tidtabellen är för snäv? Fem minuter senare från Nynäs så hade det som inte kunde hända aldrig hänt!
 
Hamnade sjäv oförskyllt mitt i smeten. Helt plötsligt började hela hamnen att "blinka blått."
Skaran av uttryckningsfordon bara ökade.
Det var bara att plocka fram kameran. Nu hade det hänt som inte kunde hända, även för mig.
Batteriet till stora kameran vilade tryggt hemma i bostaden.
"Junior-Canon" var dock på plats. Så några suddiga bilder blev det.

Många "blåljus" var det!

En av "konstaplarna" vilken dirigerade trafiken var Muhammad. Svärdotterns kurskamrat.
Man kan se på bilden från deras examen att han skulle en utmärkt "trafikdirigent."
På de korta ögonblick vi han prata hann Muhammed, lovprisa Linda som sin favorittjej.

Linda blev mäkta stolt över hans ord.

ASFALT och BLOMMOR!


Det här är "Nalle," Jerry W´s "RM," vilken gav sitt ansikte åt asfalten på S:t Eriksbron.
Eller skall det vara: synade bron med sitt ansikte då han kom körandes på sin Vicky 55:a.
Både Nalle och Vickyn reste sig efter ett par månader. Kommer troget "moppandes," dagligen, vid halv tio "slasket."
Trots en HD hemma i garaget!!!

I motsats till ST Eriksgatans asfalt,så blommar det för fullt på balkongen.

"Rolle" det är som Du påpekar, ingen kaktus utan en Savannväxt.
Helt riktigt att man skall prata med blommor. Det är vi helt överens om.

Rolle! Medge att jag var duktig som inte svimmade då Du berättade om de tre "klingavsågade" fingrarna.
Vad gäller blod och fingerskador så har jag helt enkelt mognat.

RÖRKEN 20 juli.

Idag, trots regnvädersprognos, körde vi Rörken i strålande eftermiddagsol.

Det var inte bara vädret som blev fel. Min namnskylt "ballade" oxå ur.
Men OK. det är ju Pridevecka på G.

Roger har instruktörsgenomgång.
Blev en kanonkväll, mer än fullt.

Med ålderns rätt, fick jag förmånen att besiktiga denna Vincent.
Dagen till ära hade ägaren, klädd av "pärlans" främre sidokåpor.
Detta för att vi skulle kunna besiktiga utan diverse demontering.
Förutom det klassiska, lite utandad olja, så fanns det inga aanmärkningar.

Vid körning, i grön grupp, blev jag imponerad hur pass bra Vincent och hans Chaufför hängde med.
Kul var det. Förmodligen en av de dyraste/värdefullaste MC som kört på Go-Kart bana.
Gissningsvis, 3-400 t.SEK vi export till USA?

RÖRKEN, utan kamera!

Idag var jag på "egenträning" för instruktörer. Det var min åkdebut på Rörken. Tidigare har fotograferandet varit i fokus. Nu han jag köra, jag vet inte hur många varv? Det var en upplevelse. Kul bana, med rytmkänsla!

Lyckades med konstycket, att ta mig till och från Uppsala, "mellan" regndropparna.

BOGESUNDSVÄGEN så lugn.


Hassan trodde inte att man fick ha med sig hojarna på Vaxholmsbåtarna.
Visst får man det, i mån av plats.

Allt sitter............


Nu sitter alla "körgårdsmoment" till 100%.
Bromsningen helt U.A. från 40-110.
Nu återstår bara att jag en ny uppkörningstid. Det närmaste vi hittat är Eskilstuna den 8 augusti.

Jag fick inte välja. Var tvungen att köra MC till Trafikövningsbanan.

PS. Nu börjar även broder Hussein "få  till det."DS

Dagens tema grönt!


Härligt grönt är det! Svea kan ses längst ner på bilden
Under mogonpromenaden funderade jag vilka aktiviteter som var in-
planerade! Inget absolut inget. Det var länge sedan jah hade en heldag off.

Ett var inplanerad kl 1745, Kulinarisk måltid till Eva. Matlagning ser jag dock som en glädjande sysselsättning, vikel är mer hobby en jobb, Fick beröm för "stekytan" och dess smaker. Gott blev det.

Ytterligare ett, icke belastande uppdrag väntade kl 1900.
Göra klart allt med Hassans bromsmoment.
Broms med undanmanöver, högfartsbroms, 40,60,70,90 och en överkurs i 100.
Allt inom ramen för slalom och undanmamöversbanan.
Efter lite genongång så testa de vi praktiskt.

Sista halv timmen, 2x50 km med undanmanöver, Slalombana med vändning.
Varje vändning avslutades med lämplig högfartsbroms, till stllastående.

Avslutade det hela med 70 och undermnöver 2 ggr. Därpå högfartsbroms i både 90 och 100.
Satt varje gång utan anmärkning.

Som avslutning lade jag inte två broms i 50.
Då skrattade Hassan. Nu är det "baggis" att bromsa 50.

50, 70, 90 och även 100 satt som en "smäck."
Det är mao. inte bara i naturen det är grönt. Även Hassan bromskunsaper ä "gröna," dvs. KLARA.

För Er som inte såg Svea, så lyfte jag ut henne ur bilden

Cheeri hemma.


I Torsdags var jag och hämtade hem Cheerie efter kremeringen.
Kändes konstig. Varken Eva eller jag kunde hålla tårarna tillbaka.
Nu får "hjärtat" stå på hedersplats framtill gravsättningen i Anga.

Tänk att det redan gått tolv år sedan vi begravde Gojje och Dandy!

SÖRMLANDSGRUS och "ENHANDSÅKA:"


Idag blev det Sörmlandsgrus för Hassan. +70 km/h.
På transportsträckor "asfalt" var det enhandsåka som gällde.
Inga problem över huvudtaget. Full kontroll.
Ny MC:n har nu gått hundra mil. Service på Tisdag, men först lite konbana imorgon.

"Lyckades" äntligen hitta Björndammen, IGEN
Vägrar nämnligen karta och GPS, till ettt ställe jag varit på tidigare.
Har man varit där tidigare, då skall man hitta.

Till Evas glädje!

Teorin klar, GRATTIS!


MEN, Uppkörningstid först i september! Känns lite segt.
Men vi löser det!!!!!!

Prova På Paket, "åk två betala för en!"


Idag hade Hassan med sig tvillingbrodern" Hussein.
Allt enligt "dressmanprincipen," åk två betala för en.

Han fick trots "minimal" klädsel testa "prova på paketet," lågfartsmanövrering.

Imorgon den, 10 skriver Hassan.
Tror inte att det blir några problem.
Hans åkning fungerar utan bekymmer.
Vi skall "knäcka" 35 mil till på Tisdag. Bl.a Grusväg och lite Högfartsmanövrering.
På måndag skall "800:an" till BMW för 100 milaservice.

Nytt ordspråk: "En Turk gör ingen sommar, men Tre gör att jag inte hinner ta semester."



Skönheten och Odjuret!


Petra? Lasses fru.

Lasses HD?
(Lasse, hojbygare till höger)
         

Jag vet iaf. en som föll pladask för Zoombie.................

Palmbladsgröt!


Trodde inte på Carolins recept,
Men gott var det och ganska lätt att tillaga.

BMW F800S


Idag har jag varit ute och "lattjat" med en BMW F800S.
Ny som den är så "bör" man inte varva över 5000 Rpm.
Jättetrevlig hoj, utan några egentliga olägenheter.
Bromsar i världsklass!
       
Här står 800.an hopknuten med 1200:an.
"F" har 87 Hkr. Testade "korkskruven" lite lätt. 90 km konstant och den bara gick dit jag tittade.
Fanns massor kvar i "rullen," men som sagt den  är under inkörning.

Skulle en F800S bli frånåkt på ett kurvigt parti, beror det inte på hojen.
Då är det en "taskig" chaufför.

Känns betydligt rappare i steget än ODIN!

Hassans nya hoj.............


En jublande glad Hassan ringde kl 12 idag.
Sista papperet från VV hade kommit, eller Transportstyrelsen som det numera heter.
Klockan 1600 skulle vi träffa Stefan på BMW för att ta ut nya hojen.
Lite "tight"blev det men det funkade. Hoppas ingen såg mig då jag lämnade Gårdsvägen!!!
Men jag hade iaf en hjälm!



1700 var vi ute "på banan," med rätt kläder!
Hade aldrig sett Hassan köra tidigare så det blev till att nagelfara honom.
Funkade över förväntan m bla. Fullbroms i 50. Första gången, det tycker jag var starkt jobbat.
Givetvis en mängd balansövningar med fokus på "blicken."
Tvärtrött och varm kom jag hem kl 2200.


Till en ännu tröttare Svea som dagen till ära fick vara ett par extra timmar på dagis.

Ett konstaterade jag dock. Hassan visste att han måste lära sig. Han "trodde" inte att han kunde.
Gjorde exakt som jag sade och allt satt som en "smäck."
Imorgon fortsätter vi med lite "avslappningövningar" då dagens övningar aktiverat muskler som Hassan inte visste att han hade. Magmusklerna kändes rejält efter bromsövningen, men det är precis så det skall vara!

Nu gör jag som Svea, "dvalar" ner mig.

Turkiet 2010?


För 31 år sedan köpte Adnan Turandar (bilden) denna bil på "Ajnas bilskrot" vid Norra Stationsområdet.
Vid något svagt ögonblick hade jag lovat att leverare den till Hendek. 25 mil öster om Istanbull.

Då träffade jag Hassan och Hussein för första gången. Min Turkiska var väl inte helt "begripbar," så vi fick prata tyska. Tyska läste de i skolan. Pappa Adnan var mäkta stolt över sina söner. 4(?) år sed flyttade de till Solna, och sedan dess har vi hållit regelbunden kontakt.
         
Igår satt vi hemma hos mig och "filade" på Husseins (höger bild) handledarintyg.
Hassans är redan klart. Nu kan jag köra med båda på en gång. Enligt lagen "en taget."
Hussein kunde inte hålla sig då Hassan köpte en ny 800R hos Stefan på BMW.
Han väljer nu att lägga flygningen på is ett år för att bli "hojåkare."

Som tack för sitt kloka val fick han min JAS-Gripen modell, vilken han tjatat om i flera år.

Jag känner på mig, att tre BMW-åkare kommer bege sig till Hendek (TR) nästa år.
Skulle var kul att återse Adnans stora hus, vilket grabbarna numera äger.
Ett besök på kyrkogården där Adnan ligger begravd skulle kännas bra.

Har även en stående inbjudan från TR-Boxningsmästaren Dennis. Jag träffade honom för mindre än en månad sedan.
Dennis har ett hus vid Bosporen. Adnan och jag turistade där när vi sålt lastbilen. Det var en massa papper som skulle fixas innan jag fick en "exportstämpel" ut ur TR med lastbilen.
Men hem kom jag!

RSS 2.0