Tuvängen 4 oktober.

Varje gång Bengt kommer till Tuvängen ser det ut så här på banan.
Snacka om att vara uppe med Ylwa! Eller Tuppen? Men Bengt vill ha "helkoll."


Kan något bli bättre?
Vet inte var jag skall börja, men vet att det kommer fler bilder under veckan.

Tycker dock att jag lyckats fånga en "stämmningsbild,"  vilken jag är nöjd med.
Tror att alla som var där kan "känna" hur dimman lättar och detta underbara ljus ger sig tillkänna.


Kan inte hålla mig, en bild till.

Är det Custom Basic eller IDOL 2008?
Här väntar man sig att Peter Jidhe skall rusa fram efter hårnålen:
MARCUS DU GÅR VIDARE TILL GLOBEN."

Fick detta mail för en stund sedan. Tycker det säger allt!

"Toppendag på Tuvängen ! Bara  för alla att slå sig för brösten och konstatera att ingen kullkörning eller incident var aktuell.   Eminent planering och förarbete av Bengt, det är ju guld värt.    En fröjd att jobba  med Mike och Stene i Gula gruppen  Fint samarbete vilket även deltagarna märkte. De gav beröm för det.   Jag skulle kunna räkna upp hur mycket som helst om dagen men nöjer mig med att konstatera att i dag var en riktigt bra dag med toppprestationer på alla håll och kanter  inbegripet då även deltagarna och grillmästarna!!.   /hasse"


Läste på Forumet att Peo tyckte 1800:an kändes för stor.
PeO, storleken har ingen betydelse, bara det kombineras med arbetssam kropp.


Klockan är nu tio över åtta. Solen börjar ta ett rejält grepp över dagen.
Trots ett värmande BMW-grepp, knorrade Stene, på ett behagfullt sätt, över morgontemperaturen.
Plus 1 grad i Huddinge. "So what!"
  
Stene kom snabbt upp i rätt temperatur. En kopp kaffe från Daltons utmärkta fältkök och han var med i matchen igen.
Titta på bromsvätskebehållaren, på bilden, nära nog "snustorrt." Jag har vid ett flertal tillfällen noterat ägarens lystna blickar på det skvalpande innehållet. Tror knappast, att det är värmande Jägermeister. Men slut var det.
Jag vet att man häller "ÖL" i en boxermotor men Jäger i bromsystemet?
Kan det vara jag som har missuppfattat, eller har Anitra Steen börjat "kränga" bromsolja?

Talade med Bengt Allewad, träningsledaren efter kursen igår.
Han var helt lyrisk över kursdeltagarna. 
Jag instämmer helt i detta. Därför lägger jag inte lite "deltagarprofiler."
Normalt brukar jag lägga in instuktörerna först, men jag måste smälta "berömmet" jag vill ge dem.
Det måste få sjunka in så att det blir någorlunda balanserat.

Sä här kul var det!
    
En av deltagarna är Djurgårdare. Då är vi iaf TVÅ:
    
En av deltagarna var "Bajare." Men det fixade sig, han körde varven åt rätt håll.
Hur var det nu?
SÖDER: BRUDAR, BÄRS och BAJEN
eller
SÖDER: BRUDAR; BÄRS, BAJEN och en MOSKÈ.
(Citerat från DALTONS kock)
   
Här var det "inkapslade" hjältar.
   
Är det bara jag som har vit hjälm för att synas.
Men å andra sidan Ni hörs utan att störa. HD är ljuv musik.
    
Vill man både synas och höras, då är det en neonslinga runt hojen som gäller!

Du sade att Du alltid blev dålig på bild!
Antingen byter Du fotograf eller kommer till Tuvängen fler gånger.
På Tuvängen sitter allt som en "smäck!"

Tro det eller ej. Det förekommer nyrekrytering i leden.
Christer Anderstedt tog MC kort i Juni. För första gången var han med på något liknande.
Mäktig pjäs att debutera på. Debut? Det kändes inte så, när han "övade" på Tuvis.
Elektronisk fjädring OK. Men Svängpunkt, Apex och Index förprogrammerat, knappast.
Christer fixade på ett galant sätt till det, utan apparater
Det som är kul med absolut nya i leden är att det dyker upp frågor som man inte reflekterar över längre.

Vem arrangerar dessa kurser?
Jag vad skall jag svara. Hur var det det började?

Tuvängen är ett gammalt "klassisk" BMW arrangemang.
Hur kom SMC Stockholm in i bilden och vad gör jag där med Custom Basic?

Efter att BMW-klubben lämnat BCE, anmälde jag förnyat medlemskap hos dem.
BCE, och hur jag "lobbade" mot det,är en annan sak vilken förpassats till cylinderarkivet.
I samband med nyinträdet ringde jag till Hans Säfström.
Hasse föreslog att jag skulle försöka få ut "Custom Åkarna" på bana, sk B&K.
Jag slog en "pling" till Bellman. Bellman rekommenderade mig att gå med i SMC och agera utifrån den positionen.
Sagt och gjort och som Tack föreslog Bellman mig till en styrelseplats i distrikt Stockholm.
Så blev det och Bellman är jag är vänner ändå. Då började jobbet! Hammocken fick vila ytterliggare en sommar.
Men den står kvar oanvänd.
    
Här är gubbarna som fick mig att behålla inspirationen hela vägen.
Fr.v. Olle Ahlsen. Hans Säfström, Bengt Allewad, Bellman och GOE
Hasse var väl den som inledningsvis blev mest belastad. Ett naturligt bollplank med erfarenhet från VM 1958.
Olle och Goe bidrog med hur vi skulle få tillgång till Tuvängen. De löste de galant.
Slutligen Bengt. Vilket enormt jobb Du lagt ner. Jag kände ett lugn varje gång Du var träningsledare.
Det kommer att fungera!
Bellman tillsammans med övriga i SMC-Stockholms styrelse gav mig "fria händer" att genomföra projektet.
Stort TACK för allt stöd, TACK TACK TACK.
   
Christer som svar på Din fråga!
Detta är ett samarbete mellan SMC och BMW som fungerar på bästa sätt.
(Inte SMC Uppsala att förglömma)

Vissa förmåner tar man till sig. Köra Harley tex.
  
ProBike var där med två 08:or. Det som imponerade på mig var bl.a bromsarna.
   
Synd att man har "vurpollon." Man missar vilken glädje jag utstrålar.
Nu har jag fått vara EGO på bloggen.

Det är skönt att vara två som fotograferar. Då kan man lägga in en suddig bild utan att ta ansvar.
En annan anledning är att "lägga" in Göran är att vid vår nästa träff kan jag bli kompenserad i baren.
Men den egentliga orsaken, är att Ni skymtar Bengt i bakgrunden, vår ljudmätare.
Anledningen är detta ständiga tjat om att Customhojar låter.
Det kan vi dementera efter tre körtillfällen. Ingen har överskridit vår gränsvärlden.

Det är inte ofta jag blir "irriterad," men detta tjat, om ljudet från folk som minsann vet, men egentligen inte har en aning.
Njut istället av ljudet!
Ibland tror jag "ljudet" av ett "nedtrampat MARIEKEX" låter värre. Vad jag nu menade med det?

Rikki här är Du. Kanske inget för idol?
Men perfekt blick för hojåka har Du iaf.
  
Det var inte första gången som HD-City ställde upp med lånehojar. TACK
    
Pelles, "NärkiskaVästmanländska" testade HD.
Snyggt kört!
Pelle fick för jämnställdhetens skull var med vara med till höger.

Så här glad blev Eva!
Pelle Randau, SMT(=utb.ansvarig) hos SMC Skåne kom på "studiebesök."
Givetvis var Eva med, vilket Ni kan se på den glada bilden ovan.
Vi alla SMC och BMW , ja alla blev glada av Ert besök.


Nu Pelle är det "dax" att Du gläder Dina närmaste. Bl.a Eva, hon skall åka HD!
"Skippa," den 11 november. Jag vet vad en "gåsmiddag" kostar på Ulriksdals Värdhus. Det lär väl inte vara billigare i Skåne!
Det lär räcka till Handpenningen på 1200XR.
Helt plötsligt har Du en Gås över,och en Hink Svartsoppa! Förmodligen även en flaska Punsch.
"Kräng" gåsen för överpris till en full Dansk. (Jesper undantagen)
Svartsoppan kan Du skänka till någon med kardandrift!
Punschen är värd att testa i Jörgens bromsvätskebehållare. Där skall Du dock se till att få betalt i förskott.

Slutligen, byxorna! Nu börjar det bli kallt. Tror Göran Ekmans Dalmatiner skulle uppskatta att få tillbaka pälsen inför den stundande vintern.


Den här ljuger. Bengt sitter inte och funderar hur man skall bromsa.
Han har helkoll på läget.
         
Kursdeltagarna lyssnar intresserat. 
Några får efter de praktiska bromsövningarna en AHA-upplevelse.

AHA upplevelse? Undrar vilket håll "bromsarna" kommer ifrån?


Jag har vid flera tillfällen hört: "INTE VISSTE JAG ATT MIN HOJ HAR SÅ BRA BROMSAR"
Nu gäller det bara att öva och åter öva. Tekniken lär sitta i ryggmärgen efter 9000 gånger!
Men som instruktörerna betonade, det gäller att genom förutseende, undvika paniksituationer.
    
Här bromsas det för fullt. Med full kontroll. Instruktörerna "rättade" till under övningen.

Jag kan inte låta bli att lägga in en "FAVORIT i REPRIS."
Bilden är visserligen tagen den 31 maj i år. Även då var Mikael på plats.
Den tycker jag representerar alla instruktörers engagemang.
Här är "M" verkligen inne i matchen.............vad gäller bromskänsla.
   
Detta var kul. Och lärorikt. Framför allt fungerade det trots kort anloppsträcka.
Förmodligen för att instruktörerna redan "peppat" upp deltagarna med åkträning innan.

Christian Bood från MC-varuhuset var på plats.
Hans Åsa, åkte "Harley" och Christian kom på en Buell
Kul att MC-Handlarna hänger på.
HD-Probike, Thriumph och Din MC har ställt upp med hojar.

DALTONs Helt fantastiska fältkök är ett måste.
Bettan! Hade svårt att välja bild. Du vann, andra alternativet kommer nedan. Det var inte han, Hammarbyaren.
  
Tydligen är "Bajare" bättre på mat än fotboll. Men det dom kan kan dom. GRYMT GOTT.

Tror inte Lasse Berg "rynkar" åt Daltons hamburgare. 
Finns det en förklaring undrar Jörgen? Min bromsvätska var bara borta!


     
     
    
    
   


Mingel i höstsolen. Ni kommer väl ihåg att det regnade i Strängnäs och hallunda. Men inte på Tuvängen.
Förmodligen hade man lagt in sol i kursupplägget.

Innan man "släpps" ut på banan är det besiktning av både förare och motorcykel.
Var instruktören född när denna Kawasaki kom ut? Kanske lite, men bara lite.
"Järngänget" tog sedan hand om sina grupper.
    
     
    
 
Efter bl.asäkerhetsgenomgång var så "dax."

Här står ett åksuget gäng.
Krax dirigerar med säker hand.



Det var inte bara CUSTOM även en del andra tungviktare.
Detta var ett imponerande ekipage. Inte minst Christer som styrde.
"Nyåkare" med MC-kort taget i Juni!!!!!!
Nog hade Du kört "moppe" innan Du börja köra hoj.
   
Ett par dagar innan kursen aviserade Bengt om en kille med en stor BMW som var duktig.
Han med blåa västen, en hejare på att "flytta" 400 kg.
Borde noterat namnet. Men jag är hopplös att komma ihåg.
Det är bla därför jag alltid bär namnmärkta tröjor. Då vet jag iaf. vad jag heter.

Just den här avslappnade stilen, tyder på full kontroll.
           
Stilstudier!

Här är en som förbättrade sig rejält.
   
    
Ytterliggare stilstudier!

Är det alltid så här kul?
ROLIGARE!

  
Härligt att minnas

Allt förevigades av BMW/SMC:s "IB:"
Med lite tur kan det bli en "film" till Hoj Mässan


Jag tror att Depåchefen lyssnat på Bengts förmaningar.
Sittställningen är A och O.

Säsongen är långt ifrån slut. Men nu får VI / NI träna på egen hand.
SVÄNGPUNKT     APEX      EXIT.
Eller skall vi fokusera på världsekonomin:
INDEX           SVÄNGPUNKT            EXIT
























 


Kommentarer
Postat av: Christer Anderstedt

Hej allihopa,



Vill bara tacka för en fantastisk dag på Tuvängen i Lördags. Stene och dom andra grabbarna var suveräna, allt var kanon. Vill även passa på att tacka deltagarna i GULA gruppen. Längtar redan till nästa kurs.



Grabben på guldvingen som nu måste skaffa nya kupolmuttrar under fotpinnarna

2008-10-06 @ 11:15:05
Postat av: bosse

Christer,

Det var Ni deltagare som "lyfte" dagen.

bl.a Du, Ditt "nya" KK och "vingen."

2008-10-06 @ 18:35:33
URL: http://motorcykelbloggen.blogg.se/
Postat av: Bajen-Sam

Bra sida, finns nu bland mina favoriter. :o)

2008-10-06 @ 21:29:44
URL: http://www.nogg.se/BajenSamMC
Postat av: Hasse



Apropå att vara bollplank, jättekul ! När Bosse

har fått tag på bollar så viner det om öronen. Det liksom händer saker hela tiden he he

Härligt Bosse

2008-10-07 @ 20:56:29
Postat av: Peo Nilsson

Hej Bosse. Rolig sida med koanonbilder och kommentarer. Kul också att det kommer bit för bit. Då hinner men repetera lite, japp precis som med själva körningen. :-)



ser fram emot att få jobba med dina gubbar och gummor igen nästa säsong.



/Peo

2008-10-11 @ 15:11:05
Postat av: bosse

Ja Du Peo,

Det kommer bit för bit.

Det tråkiga är man tappar tråden ibland.

Förmodligen har det med åldern att göra?

2008-10-11 @ 16:25:05
URL: http://motorcykelbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0