Rally Gotland bakom kulisserna.


Varför hamnade jag bakom kullisserna på Rally Gotland?
En vardagsmorgon, alltid med början 0638 berättade Jöran "Petter" Petersson att han skulle besöka Gotland för 15(?) gången. Min nyfikenhet om Rallyt väcktes. Petter hade redan förra året lovordat organisation..
Följande morgon, 0638, talade jag  om att båtbokningen var klar. Fanns det chans att jag kunde åka med i domarbilen?
Peter skulle kolla!
    
Jag anlände till "ön" på Onsdagkvällen för att bo hos "barnen" på Skeppargatan.
Ett husköp vilket förmedlats av Rallyts Presschef, Claes Randlert.
Peter och grabbarna bodde på hamnhotellet.
Efter 15(?) besök på ön hade domarteamet vissa rutiner som skulle klaras av.
Detta efter att funktionärsbilen hämtats ut.
Ringmuren, Adelsgatan och lite övrigt i Visby

Sedan var det "dax" för en lågkalorilunch på Skafferiet.
Det var där jag anslöt  mig till P. R O. från fastlandet.
P=Pettersson Jöran, R=Roger Engström och O=Observatören Håkan Kujahn.
   
Det visade sig dock att P R O kom på skam. Uppdaterade ynglingar med all rallykunskap i Bagaget.
Roger med dator, Håkan med reglemetet i huvudet och sist men inte minst "Petters" utvecklingskliv. Han hade fått "sudd" i ändan på blyertzpennan.
Under "lunchen" fick jag, efter ett antal "dagisfrågor" kött på benen. Vad ett Rally är.
Jag hade NOLL KOLL på regler och reglementet. Grabbarna svarade tålmodigt  utan synliga "suckar."
En snabb promenad till bilen på Södertorg och transport ut till P18. Rally kansliet.
Det var inget "snack," jag kände mig verkligen välkommen att följa med.

Enligt någon måste vi snabba oss. Då hinner vi med en arrangörsfika!

Apropå "kött på benen" så träffade vi Väsbytjejen, numera Visbytjejen(?) Annica redan när vi parkerade.
Tydligen hade hon "tappat" men var fortfarande värd sin vikt i guld.
Annica och hennes man ansvarade för säkerheten.

Efter gratisfikat var det "dax" att titta på besiktningen.
Har sett några F1 lopp. Där var det fullt av "groupisar."
Det närmaste jag såg här var en "smörjgropis."
   
Gick inte så bra för "gropisen," hela tiden blev han överkörd.
Lyfte någon på "förlåten" så var det åt grabbarna en nivå upp.

Besiktningen, måste jag säga var imponerande. Effektivt och noggrant.
Var det trafiksäkerhetsbrister blev det stopp. Övriga anmärkningar antecknades och följer bilen till nästa gång det skall besiktigas. Är det inte åtgärdat då, då blir det STOPP.
"Besiktningsgubbarna" uppträdde både RASK och FLINKT, speciell Hans Åke som hette så. Inte rask men väl FLINK.
  
Är en bil "typad" med sidobelysning i Sverige så gäller det.
Det är helt ointressant om bilen är inköpt förr 100 000 Euro i Tyskland.
Ett par BilTema lampor för 44:- måste på före nästa tävlingsbesiktning.
  
Ljudet testades på alla bilar. Vill minnas att det var 95 DB. Till skillnad mot MC-arrangemang var det inte vid "förbifart."
Hade det varit vid förbifart, för en WRC-bil, hade "ljudmätaren "exploderat."  Vilket läckert avslagsljud.
Petter visade även hur man kollade avsaknaden av "DIFF" på standardbilarna.
En lyft, upp med ett hjul,3000 varv på motorn, kartläsaren framför och upp med kopplingen.
Petter sa, att om "kartisen" stod kvar hade bilen ingen DIFF. Enkelt!

Under besiktning  träffade vi Tävlingsledaren Jane Erixon.
Hon såg lite nervös ut, men jag hade hört att hon var en "klippa."
I efterhand kan jag förstå henne. Så mycket som hon lagt på sin axlar.
Skulle dagarna fungera?

Tävlingsledaren Jane Erixon hade samlat ett "välsmort" team runt omkring sig.
Då Gotland lider brist på naturligga klippor ,får man väl utnämna dem till "Raukar, " underställda Gotlands Största Rauk.
Alla Gutar vet väl var största Rauken är belägen, och vad den heter?
                     
Ronny Nyström, bitr.tävl.led.   Lasse Nilsson, banchef.   Claes Randlert, Pressansvarig

Anders Ardin, miljöansvarig.
Vid en av genomgångarna berättade tävlingsledningen om "miljötänket."
Jag tycker att man agerar på ett föredömligt sätt i miljöfrågan. Både vad gäller utsläppsrätter och att övriga miljöhänsyn efterföljs.
Anders Ardin, "vinglade" runt och syntes på alla tänkbara "kontrollplatser."

När min Eva fick se bilden på Anders Ardin utbrast hon: VAD GAMMAL HAN BLIVIT!
Hon insåg inte att hon själv gjort, nära nog samma "årsresa."
1955 flyttade hon från garnnarna/lekkamraterna Ardin på Strelowgatan. Det innebär en och annan rynka.
Det ungdomliga sinnet "satt"där, likaväl som hos övriga funktionärer.
Tror med säkerhet att han även är "estet." För det var väl Anders Rover 90? En fröjd för ögat

Här är ett bra exempel på miljötänk.
Team Ola Parkheden kör på Etanol. Ordningen i depåtältet måste vara ett föredömme för alla.
Tror att teamet maximerat, för att  vara så miljövänliga som möjligt.
Visst råder det delade meningar om etanolens miljövänlighet. Det är dock en annan diskussion.
Kul att "Jaktlund" lyckats ta ut ca 240 Hkr ur motorn.
    
Parkheden SR.                  Ola Parkheden.
Tyvärr utgick Ola, men vore jag sponsor så hade nog Ola "fått" en slant.
Hela teamet sänder "marknadspositiva" vibbar.
           
Säkerhetscheferna, Anniica och Göran Ekström.
De var nog de man stötte på mest , utefter banan, Annica aldrig ledsnare än så här.

Bl.a stötte vi på dem vid Marsängen, efter att Roger kört ikapp dem på 3 milaren.
Stoppet, gav iaf.mig tillfälle att minnas Artilleriduellerna, direktskjutningen på platsen. Vill minnas att det var 69-70 jag tog hem "bucklan."
Alla "specialsträckor" skulle provköras av domarteamet.

Motorcentralen hade ställt en Ford Kuga till domarnas förfogande.
En bil i det "lätta" SUV segmentet. All utrustning och precis lika dan som alla bilar i sin klass. Förmodligen prisvärd.
Jag funderade inte så mycket, bilar är ju bara transportmedel! Mjukt och fint gick den iaf.
Ett gott betyg till Roger, är dock att det tog ganska lång tid innan jag märkte att det inte var automat. Det upptäckte jag först när vi stod still.

Väl ut på SS1 visade Roger upp bilkörning i den högre skolan.
När man som passagerare inte funderar över att det går fort, vilket en blick på hastighetsmätaren visar. Då är det proffsigt.
Vet inte hur många gånger jag åkt på Tofta under militärmanövrar mm. Det har alltid varit lika guppigt. Men inte i Forden. Farten gjorde att guppen inte fanns.
Inte för en sekund kände jag osäkerhet. Roger satt väl tillbakalutatd med sänkta axlar, blicken långt fram. Inte ett okontrollerat kast eller panikbromsning.
Håkan och Petter tittade inte ens upp, det var roadbooken som kollades. En och annan kommentar om uppgifterna i roadbooken, men det var petitesser.

Efter SS1 stannade vid till vid SS-målet. Samtliga i bilen utan förhöjd puls.
Roger, Du kör som en Gud, men är inte, då GUD inte pratar småländska.
Denna SS var i detalj förberedd, liksom alla andra sträckor. Markeringar, posteringar mm, Ja allt bara funkade.
Domarteamet verkade tillfreds. När domarteamet anlände till en plats märkte man att det inte var första gången. Det blev genast igenkännda, utan domarvästar.
Frågan dök dock upp, borde inte domarna ha "utmärkande" kläder?
Kanske en nätt liten domardräkt?
Tror dock Petter skulle känna sig vinglig i skorna.
Det skulle nog bli bäst med en TEXTSATT fleeceväst.
     
Fredagseftermiddag vid starten i Vibble.
Allt OK, nästan med tråkig precission.  Mao.väl förberett.
Kanske lite dammigt, men som vi fiskare vet, det mojnar alltid den här tiden på kvällen

Det kan dock inte vara fel att vattna banan.
  
Här stod vi och kollade bilarna, helt nära P18.
Asfalten avslutades men en 90 grader vänster in på grus. Måste erkänna att jag blev imponerad av förarna.

Efter vänstersvängen, 150 meter genom skogen, för att mötas av "motsol."
Här gäller det att ha solskydd och framför allt en REN vindruta. I annat fall är det nog vit käpp som gäller för att treva sig fram.
Bästa sättet att få bort reflexerna från en vindruta är att tvätta den med "aska" från cigaretter. Blir helt reflexfri.

Jag tog en promenad efter banan. Stötte ihop med en storvuxen man i eldsflammekläder. Jag frågade det var en "hojklubb" i huset?
Han bara grymtade och gick in och slog igen dörren. Frågade en annan åskådare om det var hojåkare som höll till i huset.
Han skrattade glatt. Det var kommunen som hade upplåtit huset åt "bostadslösa."
Ge grabben i huset,  en HD och konceptet är klart!

Trots alla favoriter i WRC bilar så hittade jag min favorit.
Jonas ock Lina Sigren lyckades "muttra" runt sin "rispåse" med ett leeende.
Det visade att det inte behöver kosta "multum" att ha kul. Förmodligen kostar bilen inte mer än ett ,just "golfset:"
Golfset förresten, vad händer med Suderbys golfbana?

Apropå Ingenting. Har absolut inget med Rally Gotland att göra, eller?
                
Kollade STCC på Mantorp i helgen. Kom osökt att tänka på Gotalnd och Tofta. Närmare bestämt GGN 2008.
Thed Björk och Rikard Göransson fightades i heat två så det stod härliga till. Samma fighting spirit som de hade påp GGN 2008.
5 respektive 4 varv av relativa "hojfärskingar." 
Lite har det med Rally Gotalnd att göra. Miljöchefen, Presschefen och den ständigt uppdykande Owe Järlö, Gotalnds Radio.

Owe Järlö är väl den av mina klasskamrater jag träffat mest.
Alltid på Gotland. Alltid lika glad.
Vi grabbminglade lite i depån, och talade minnen från skoltiden.
Jag kommer mest ihåg ishokeyn, men Owe påminnde mig om att vi faktiskt blev distriktsmästare i bandy.
Jag hade förträngt just detta, men kommer ihåg att vi spelade en "landsskapsmatch" mot Gotland. På Roma sockerbruk.
Det fanns varken konstfruset eller isglass på den tiden.
Owe gjorde som vanligt ett bra Radioinslag från Rally Gotland.
Owe har alltid haft en dröm att få sjunga. Lyssna på Radio Gotlands WebSida. Tyvärr, för oss andra blev drömmen verklighet!!!
Efter fredagens sträckor ledde Mats Jonsson. Knappast oväntat.
Enligt intierade, var det Mats sedan ingenting, och ingenting och sedan de andra förarna.
Helt överlägsen mao. Tyvärr var Mats J. tvungen att bryta på av problem med fyrhjulsdrivningen.
Han kände av det redan på "SS" in till P18. Trots allt snabbast?
Han var dock inte alltför ledsen, tävlingen var för honom ett test. Gällde inga poäng!
Dock var det ledsamt för oss i åskådarleden.
                  
Robert och Amelie Jakobsson från Kolsva var på plats.
Pappa fikar, dottern meckar!
Givetvis hade min kompis Tobbe Person, Finntäkten varit där och svetsat.
Känner men inte alla i Kolsav har man inte varit där!

Här är "oxå" en kul ekipage i all sin enkelhet.
Anton Hager från Strängnäs. Viss av erfarenhet vet jag, att gasa med denna är som att trampa på en ljummen koskit.
Det händer inget, hur mycket man än trycker, det bara "rinner upp" mellan tårna.
Runt kom man och jag gillar de här lite udda bilarna.
      
Lite mingelbilder


Fredagen avslutades med "lightsummering."
Vid 22 tiden vek vi av mot Visby, för lite mat.
Roger, Petter och Håkan intog en gourmetmåltid på Max.
Själv åt jag, the och mackor, på Skeppargatan.

Undrar hur länge Jane "efterarbetade?"

Han "kvarta" ett par timmar. 0545 promenerade jag genom "pallisaderna."
Frukost skulle avätas på Hamnhotellet. 65 kr. för en ganska komplett hotellfrukost.

06.15 kommer Petter "lullande." Kanske inte så nyponrosig som jag vant mig att se honom, 0638 varje vardag.
Jag visste, vilket han berättat att frukost, det är någonting för amatörer.  Som nI ser var det ingen "girig" blick han kastade på frukostbuffen
Han lyckades dock "dra" i sig en knäckebrödmacka med makrill
och ett par koppar kaffe. Genast återkom rosigheten, och därmed går jag över till färgfoto.
Roger och Håkan vara redan klara och färgsatta. Jag fick ytterliggare lite "kött på benen," vad ett rally egentligen är.
Roger hade laddat datorn, Håkan hade reglementet i "pallet" och Petter hade vässat blyertzpennan.
Domar- och Observationsteamet var redo. Mot P18
                           
Petters, makrillmacka fick mig osökt att fråga om "rallygubbarna" som i reklamsyfte stänkte ner sin bil med tomatsås.
Var de händelsevis på plats? Visst var de på Gotland. Jag träffade dem direkt när jag kom ut till Visborg.
Inte var de lika gamla som Petter låti påskina. Bröderna Petri och Lasse Väätänen visade sig vara två Haningeynglingar" i sin bästa ålder.
De hade hela tiden en "skara" runt omkring sig och det var alltid nära till skratt. Tror "fan" att ABBA ville kränga makrill med hjälp av bröderna.

Tänk Er, En makrillmacka och ett glas "finsk Champagne." (Vodka med en treo)


På sista "SS," från Vibble och in till P18 träffade de landsmannen "Voltalainen."
De hamnade på taket, hängades upp och ner. Ett publikansikte sträckte sin in i bilen. Lever Ni?
Ja det gör vi och tävlingen går på tid! Vält oss rätt så vi kan fortsätta............
Det kallar jag finsk sisu.
Bilen var "lite" bucklig" men humöret var allt annat än buckligt.

Egentligen påminner det mig om LIDL´s sekundapartier, av konserver.
Makrillburkarna kan var lite "bilbuckliga," men innehållet är det absolut inget fel på

Under natten stod bilen uppställda och övervakade.
Redan när vi kom ut var dock verksamheten i fullgång.
Förare, kartisar och tävlingsledning var taggade.
Snart rullade Säkerhetsgänget och Domarteamet ut till Tofta för att "läsa" av banan.
Idag skulle det bli "långlopp." 30 km. vilket är max på en nationell tävling.
Ytterliggare en parameter att ta hänyn till är max.snittfarten, 110+10%.
Vem hade en aning om detta? Inte jag iaf.

På Tofta möttes vi av ett startklart arrangörsteam.
Jag blev presenterad för sträckchefen. Försynt, på Stockholmsvis, sträckte jag fram handen för att hälsa.
Wiman, tittade ilsket och undrande varför hon inte fick en kram.
Självklart fick hon det. Av minnen att dömma hade hon klarat sig utan. Min Aqua Vera verkade inte falla henne i smaken.
           
Jag börjar nu, verkligen förstå vilket arbete som ligger bakom en tävling.
Allt, allt, precis allt skall var inövat/utprovat/testat i detalj.

Vi blev informerade om att en "privatbil" tagit sig in på tävlingsområdet, genom att lyfta avlysnningsbandet och köra under.
Hur är folk funtade? Men å´andra sidan det hände ibland, under skarpskjutningar att civilster tog sig in på avlysta områden.
Tävlingsfunktionärerna hade dock "helkoll" på vad som hände innaför avspärrningarna. Området blev genomsökt innan första start.

Med Roger bakom ratten, Håkan och Petter i Roadbooken för vi iväg över steppen.
Roadbook? Hur många "timmar" ligger bakom en sådan?
Härlig känsla av att åka "relativt fort" över stäppen. Med 100% kontroll.
     

Många av funktionärerna var "tjejer." Tydligen har Gotland varit duktiga på att rekrytera och utbilda ett antal mycket kompetenta "tjejer."
Det betonades inte bara en gång

De kan väl inte vara fel att ha kul?

Efter domar- och säkerhets bil kom bl.a den här föråkarbilen.
En nära nog "mintad" SAAB 68.
Jag hann lyssna lite på hans utlåtande om banan. Men bara lite.
En snabbfika, sedan bar det iväg upp till Hejnumhällar för ytterliggare en SS.

Sträckchefen vid Hejnum, Lennart Jakobsson.
Det var inte han som bodde vid P18 och saknade en HD. Bara nästan.
Som vanligt, allt var klappat och klart, för rally.
Klockan är nu 0745 och alla är 100%, Snyggt.
   
Domarna kollade att "radiokommunikation" fungerade på varje sträcka.
F:R:O hade ansvar för detta. Idel rosor till F.R:O.
    
Både Ra 122 och Ra 145 är ute. Nu är det små smidiga "grejer" som gäller.
Och det fungerar! Det skulle aldrig Rustmästaren i "laddboden" på A7 ha fattat.
Men och andra sidan fattade han inte så mycket ändå.
         
Målet Norr om Hejnumhällar. Gotlands TerrängGäng var sträckansvariga.
Används inte "neonkostymen" så rekommenderar jag att hänga upp dem i jordgubbslandet.
Snart är det "dax." Gotländska jordgubbar, de bästa som finns.

En annan färglad "individ" som oxå finns på Hejnumhällar är Gukusko.
Någon form av orkidee. Ja är inte så bevandrad i blommor. I Stockholm har mest "plastblommor."
Här har vi just passerat mållinjen. Det gick fortfarande lika kontrollerat.
Varken Smålännigar eller "banrävar" har horn i pannan.
Men visst började det "puta ut" i pannan på Roger. Nu var det "SS Storungs med avslut på Gotland Ring.

Banchefen här var en av de "breda" pojkarna från Stockholms Bilsportsförbund.
Det märktes att "Bärgar-Bosse" tog uppgiften på stort allvar. Han framstod i mina ögon som "lite" nervös.
Den annars så trygge Haningepojken.
Men som Petter sa, är Bosse stirrig då blir det bra, och det blev det.
Kul att "fläska" fram i månlandskapet.

Här går vi in på Ringen, i motsolsvarv. Rogers "horn" är nu utväxta. Jag märker direkt att nu är Roger "hemma."
8000? varv på Mantorp har satt sina spår.

"Kugan" måste ha kännts som långkalsonger jämnfört med "TangaOpeln."
Eller vad det en Opel Corsa STRING?
Måste ha gått fruktansvärt fort! Man kan bara tänka sig, 280 hkr. i en "gravid rullskridsko."
Här kan man nästa se hur "pojken" njöt.
        
Tyvärr han jag inte fota något i "brottet." Tog dock fram några gamla bilder.
Vackert på ett annorlunda sätt. Barn barnet och jag tog en "kultursväng" på Norra Gotalnd 2005.
Där ingick även Hångers källa, utanför Lärbro.
Det var här, enligt legenden, som Isak Kolomodin skrev "Den Blomstertid nu kommer."  Låten är ytterst aktuell, i dessa skolavslutningsdagar.
På vägen till Ringen passerade vi Gamla Torken i Lärbro. jag sa till grabbarna i domarbilen, att här skall man inte säga att man känner igen sig ,om man bara varit på Gotland en gång.
Kan missuppfattas! Numera verkar Lärbro föra en tynande tillvaro. Kanske kommer Gotland Ring att få orten att "lyfta."

Gotland Ring, ett kapitel för sig. Alecs Havren har, mot alla odds, fått till en bana, nära nog i världsklass.
Det har klagats, kritiserats och idiotförklarats mer än en gång.
Havren har i ett flertal fall gått förbi beslutsfattare för att nå sitt mål. Förmodligen det enda sättet att "få till det."
Jag har själv varit skeptisk, men nu viker jag ner mig. Banan finns på plats. Nu återstår att få den godkänd samt att lösa diverse infrastuktursfrågor.
Höjer dock fortfarande lite på ögonbrynen, då jag vet att ett antal banlicenser utfärdats på banan, utan att den varit "gokänd."
Att köra en del av en avlyst Rallysträcka är dock inte mot något reglemente.
Rykten går om En "landskamp," Finland mot Sverige. Med olika "klasser." Vore kul, hoppas att den blir av.
        
Här kollas allt av från domarteamets sida. Göran Ekström har kollat säkerheten.
Göran tar "bakkeliten" och stämmer av med BosseBärgare. Allt OK?
Det sista Petter gör är att han säger till Roger. Åk ingen stans, vi skall snart vara nere vid Skrubbs.

Håkan och Petter undrade vart Roger tog vägen. Jag sade ju till honom.
Inga fler varv! Men "banglädjen" tog överhanden.

Vi stannade på Konsum i Lärbro för en glace med kaffesmak.
Inget fik var öppet , det var bara att gilla läget.

Nu måste vi åka, "kl.si och så" skall vi vara i Skrubbs för SS Follingbo.
Mellan Tingstäde och Bro mötte vi Järlö och SR-bussen.
Vad än Owe säger så höll Roger "marginalen" för gällande hastighetsbestämmelse.

Otroligt att man kan sådan kontroll! En minut efter utsatt tid rullade vi in på Startplatsen.
Här har domarbilen just gått i mål i Träkumla.
Som vanligt en av arrangörerna väl förberedd sträcka.
Vi kommer ut på stora vägen mellan Whiskydestilleriet och kyrkan. Roger svänger av mot kyrkan.
En klar markering att det är arbete som gäller.

Det är dax för en "snabbfika" på tävlingskansliet.

Testade en RÄKMACKA(rekmacka på 08-svenska)
Satt som en smäck. T.o.m där slår Gotland Sveriges "felsida."


Efter lite avstämmning med en allt mer avspänd tävlingsledning bar det av mot Tofta.
Jag såg verkligen fram emot ,30 km.med Roger bakom ratten.
Långsträckan var en njutning. Kändes som en sightseeing.
Alla för mig kända platser passerades. Från A7 tiden till ett antal GGN.
Roger fick Kugan att dansa fram. Petter och Håkan tyckte Roadbooken var förträfflig lektyr under resan.
Grabbarna antydde att den stämmer bättre med verkligheten än "dagspressen."
Sträckpersonalen på Tofta ärades i bilen på väg mot Vibble och sista SS.

Fick ett Tips om Örnnästet på skjutfältet Detta skall jag besöka nästa vår.

Här kollar "gubbsen" av roadbooken från Tofta.
Eller har någon kommit över en LEKTYR?

         
Mälaröarnas gladaste! Kjell Hellund med kartis.
Ryktet säger att KH blivit bjuden på "krogen." Lär ha resulterat i att KH numera sitter i MMK:s styrelse.
Sant eller inte? Men roligare lär det bli på styrelsemötena.


Här kämpar Björn Adolfsson fram för att ta in dyrbara sekunder i slutstriden.
Petter hörde och påtalade att bilen gick orent.


         
Kanke var det "effekttappet" som låg bakom snurringen?
När bilen skulle vändas, backade BA ner i diket.
En het katylysator och Gotlandsk gräs. BRAND!
Grabbarna i bilen lyckades dämpa elden genom att ta vatten ur diket, i sina hjälmar.
Vad många ur publliken iinte förstod, var att "sträckan" måste säkras innnan brandkåren kliver in på banan.
Tävlingsledningen agerade, nära nog korrekt, då det inte förekom far för liv.

 


Roger Nyström, "städar bort" nyfikna åskådare.
 

Här "rullar"  Kjell Sandberg i mål. Han kunde slå av på slutet.
Sandberg "hann" inte ens in i bilden
 
Vacker prisbord. Jane Erixon fick ett stort TACK vid prisutdelningen.
Det var hon värd. Hon har dock, vid ett flertall tillfällen poängterat vikten av goda medarbetare.

Datorer i all ära. Programvaran och nätverken måste dock vara "beprövade."
Ibland upplever jag "datasnubbarna" som utomjordingar och inte särskilt "up to date."
            
Kanske värt att titta på "back up" systemen?
Skulle förmodligen göra att man kunde använda samma manual nästa år.
Nu är jag mer tveksam. Men vem hade räknat med detta?
Trots allt är det "datans" förståelse för uppgiften som "krackar."
I botten är det trots allt "flintateknologi."


Själv han jag få ett snack med SMC-Stig från Ljugarn.
Framåt eftermiddagen var alla genomgångar klara.
Tävlingsledningen kan se tillbaka på ett väl genomfört värv
Tror att alla var mer en nöjda och att "arrangörstaben" kan med gott mod se fram emot nya uppgifter.
Kanske till och med OANADE?

Domarteamet "drog ner" till Hamnhotellet för att förbereda sig för efterfesten på Hwittstierna, P18:s klassiska matsal.
En snabbdusch för en del, andra valde en Wunderbaum i "kallingarna." Alla verkade dock lukta gott vid honnörsbordet.





Rallyfesten var tydligen lyckad!

Tack för att jag fick vara med!

Copyrigt: Bo Westermark
Är det någon bild Ni vill ha så hör av Er.
Roger kommer att få en CD!

PS: På Norges Nationaldag stötte jag på den är ynglingen.
Efter festen på Hwittstierna hade han missat båten till Nynäshamn.
Han hade nu "bengått" från Oskarshamn till långt upp i Uppland.



























                                                              


























 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Följer med spänning fortsättningen, snyggt jobbat



//Roger

2009-04-29 @ 17:42:21
Postat av: Bosse BMW

Roger Du kommer får en CD vid tillfälle.

Här är min adress BoWestermark@hotmail.com.

Har rätt många bilder, så jag bygger på efter hand.

Har varit diverse hälsokontroller senaste dagarna.

Men alla värden är "galanta" så allt känns kanon.

Ett jättetack för jag fick "vara" med.

2009-04-29 @ 19:51:42
URL: http://motorcykelbloggen.blogg.se/
Postat av: Roger Engström

Tack själv, kul med en så galant uppföljning av rallyt.

Noterade att jag var biträdande tävl oxå, han heter Ronny Nyström för ordningens skull



// Roger

2009-05-07 @ 21:58:40
Postat av: Anonym

Roger, F´låt. Nu är det ändrat.

Jag brukar vara snabbare, men börjar Lördagens "Rallyövningar" imorgon. Har redigerat mer bilder.

Din Opel kommer med. Läcker bil!

2009-05-07 @ 23:06:21
URL: http://motorcykelbloggen.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tjusigt!!!!, jag och Jöran träffade Jea "besiktningschefen" från Gotland han var på South Swedish Rally Ljungby nu i helgen.

Han hade varit inne och kollat ditt repotage från Rally Gotland och var mycket nöjd med resultatet



// Roger

2009-05-18 @ 20:36:36
Postat av: Bosse BMW

Roger,

Hoppas bilderna kommer till glädje.

Håller just nu på att installera ett annat program.

Gotlandsljuset gjorde att det blev många användbara bilder. Träffde Jane Erixon i helgen. Hon var i Rasbo.

Du skall få en CD snart!

2009-05-18 @ 21:20:54
URL: http://motorcykelbloggen.blogg.se/
Postat av: Bosse BMW

R,

Ur "datasynpunkt" var detta för tungt! Inte för att Petter var med, ja Du förstår vad jag menar.

Håller på att uppdatera med lite nya "grejer" så att allt blir överskådlgare och snabbare.

Träffade Jane Erixon i helgen och några av hennes "kids" eller heter det "rabiisar."

CD från Gotland kommer

2009-05-18 @ 21:31:34
URL: http://motorcykelbloggen.blogg.se/
Postat av: Sandra Bogren

Hej!

Vilket bra reportage om Rally Gotland, kul läsning!

Tänke fråga om det är okej att vi Rallytjejer lånar några bilder och lägger upp på vår hemsida?

Mvh Sandra

2009-05-19 @ 23:41:35
URL: http://nogg.se/rallytjejerna
Postat av: Bosse BMW

Sandra,

Ni Rallytjejer får ta vad Ni vill.

Kul om Ni kan ha nytta av bilderna

Är Du med på någon bild?

2009-05-19 @ 23:57:08
URL: http://motorcykelbloggen.blogg.se/
Postat av: Sandra Bogren

Tack så jätte mycket!! Det uppskattas!

Mycket bra bilder och perfekta för oss att lägga in på hemsidan och visa hur vi har det på tävlingarna.

Nej, eller jag syns lite på gruppbilderna med domarna och rallytjejerna :)

Tack än en gång!

2009-05-20 @ 21:45:17
URL: http://nogg.se/rallytjejerna

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0